11 jel, ami az idegösszeomlás előfutára

Zabolai Margit
Írta: ,
11 jel, ami az idegösszeomlás előfutára

Kép forrása: pexels

Az idegösszeomlás a kimerültség, a stressz szervi megnyilvánulása, lényegében egy üzenet a testedtől: le kell állni! Sokkal kisebb megpróbáltatásnak teszed ki azonban magadat, ha már az előjeleket észreveszed, és megpróbálsz kicsit lazítani, pihenni még az előtt, hogy a nagyobb baj bekövetkezne. Ha az alábbiakat észleled magadon, vegyél egy nagy levegőt, és lépj egyet hátra: semmi nem ér annyit, hogy az egészségedet kockáztasd érte!

Nem tudsz szünetet tartani

Egyik dologról a másikra ugrasz, egyik feladatot még be sem fejezted, mikor a másikba kezdesz. És nem feltétlenül azért, mert valóban ennyi a dolgod, hanem mert a pihenésre szánt időben úgyis csak azon szoronganál, hogy mennyi mindent kell még megcsinálnod.

A hétköznapok is elviselhetetlennek tűnnek

Ha munka után még be kell ugranod a postára, akkor az lehet nyűg. Ha egész nap képes vagy ezen szorongani, ha komolyan elviselhetetlen tehernek érzed, hogy még beugorj a boltba tejet venni, ha a sírás kerülget attól, hogy bármilyen hétköznapi teendőt elintézz, mert úgy érzed, már csordultig van a poharad, az az összeomlás egyik előhírnöke lehet.

Kerülöd a társaságot

Lehet, hogy nem szeretnéd, hogy más emberek is lássák, hogy érzed magadat, vagy azt gondolod, vállalhatatlan állapotban vagy. De az is lehet, hogy egyszerűen annyira kimerült vagy, hogy egyszerűen nem marad időd semmire, ami extra figyelmet kíván, akár egy másik ember jelenléte – még akkor is, ha történetesen egy szeretted, családtagod az.

Nem tudsz aludni

A szervezet alvás közben bontja le a stresszhormonokat, így az inszomnia megakadályoz abban, hogy „kiürítsd” ezt a fakkot. Ha nem tudsz aludni, a stressz csak gyűlik és gyűlik, és csak idő kérdése, mikor csordul túl.

Pánikrohamaid vannak

A semmiből rád törő, elviselhetetlen félelem vagy a végeláthatatlanra nyúló szorongás önmagában is rettenetes, ha pedig egyszer volt már, utána attól is rettegni fogsz, hogy újabb következhet – ez pedig komoly terhet jelent a mentális egészségedre nézve.

Extrém hangulatingadozásaid vannak

Az egyik percben ezerrel pörögsz, úgy érzed, bármit meg tudsz csinálni, a következőben mérhetetlen fásultságot vagy fáradtságot érzel, esetleg egy kollégával kiabálsz egy csip-csup ügy miatt. Vedd észre, hogy ez az állapot nem normális!

Szabotálod saját magadat

Akár alkoholhoz nyúlsz, akár a munkádat engeded el, akár a szeretteidet kezded elmarni magadtól, a saját sikereid szabotálása és a segítséghez vezető hidak felégetése mind a mentális összeomlás jele lehet.

Elvesztetted a reményt

Nem látsz semmi pozitívat a jövőben, úgy érzed, nem tudsz semmibe sem kapaszkodni.

Zsibbadtnak érzed magadat

A félelmet vagy szorongást egy fásultság is felválthatja, ekkor már nem csak azok a dolgok nem érdekelnek tovább, amik korábban elég fontosak voltak ahhoz, hogy izgulj miattuk, de azok a dolgok sem tudnak örömet okozni többé, amelyekből korábban fel tudtál töltekezni.

Úgy érzed, elbuktál

Lehet, hogy valamiről tudod, hogy nem a te hibád, érzelmileg mégis úgy érzed, elbuktál, csalódást okoztál valakinek, vagy magadnak, és nem fogsz tudni visszaülni a nyeregbe.

Mit tehetsz, ha a tüneteket észleled?

A legfontosabb, hogy beszélj valakivel! Próbálj meg pihenni, lazítani, akár vegyél ki szabadságot, meditálj, utazz el pár napra, legyél azokkal, akiket szeretsz! Ha úgy érzed, a szorongás vagy a fásultság nem múlik, mindenképpen keress fel egy szakembert, a mentális kimerültség éppen úgy kezelést igényel, mintha valamelyik fizikai szerved lenne kimerülve!

Fókuszban

Ideje lenne mindenkinek áttérni! Az NKM E-számla jó a környezetnek, az ügyfélnek és most a kórháznak is

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv