Így segíthetsz a barátnődnek, ha depresszióban szenved

Írta: ,

Manapság divatos azt mondani, hogy „olyan depressziós vagyok”, anélkül, hogy belegondolnánk, milyen komoly kifejezéssel is dobálózunk valójában. A rossz kedv, melankolikus hangulat még nem jelent önmagában komoly pszichés betegséget, bizonyos helyzetekben azonban valóban a depresszió árulkodó jele lehet. Ha külső szemlélőként nem tudod eldönteni, hogy az állandóan komor és rosszkedvű barátnőd állapota mennyire súlyos, illetve kíváncsi vagy, hogy mit tehetsz az állapotának javításáért, vagy egyáltalán honnan ismered fel biztosan a tüneteket, olvass tovább!

A depresszió és tünetei

A depresszió a hangulati és érzelmi világ zavarait, negatív irányba tolódását jelenti, párosulva a gondolkodás lassulásával és az aktivitás látványos csökkenésével. Jellemezheti alvászavar, önbizalomhiány, pesszimizmus, közöny, fáradtság, ingerültség és szorongás is.

Mitől vagyunk depressziósak?

Kutatások szerint a depresszió kialakulásához egyenes út a mai rohanó világ gyakran irreális elvárásrendszere, nyomása, és a folyamatos stressz, ami mindezzel jár. Ha a rendszeres, normál napi (bio)ritmus felborul, ez a diszharmónia egy depresszióra hajlamos társadalmat eredményez. A fejlett ipari országokban nem véletlen, hogy ez a kór szinte népbetegségnek számít. Egy friss felmérés szerint Magyarországon havonta csaknem kétszázezer ember szenved depressziós tünetektől.

A szinte minden embert érintő külső tényezőkön kívül (vagy éppen ezekkel összefüggésben) természetesen az ember magánéleti problémai, életének konkrét történései, változásai is hozzájárulhatnak a betegség kialakulásához.

Depresszió vagy csak átmeneti rosszkedv?

Szerencsésnek mondhatja magát az, aki élete során nem kerül lelki válságba, olyan élethelyzetbe, ami összetöri és megrendíti a világát. Mivel a depresszió alapvetően lelki gyökerű probléma, nehéz meghatározni, mikortól van szükség orvosi beavatkozásra. Ha észreveszed, hogy van a környezetedben olyan személy, családtag, barát, aki folyamatosan letargikus, rossz a kedve és szemmel láthatólag egyre inkább beleássa magát ebbe az állapotba ahelyett, hogy kilábalna belőle, akkor gyanakodni kell rá, hogy depresszió jeleivel állsz szemben.

Ha azt látod, a barátnőd most nem csak szimplán kiborult valamin, hanem tartósan rosszkedvű, jellemzően nincsen hangulata semmihez, pesszimizmus és tétlenség jellemzi, tereld szaksegítség felé, ne hagyd magára a problémával. Sokszor sajnos maga a beteg nem hajlandó észrevenni és elfogadni, hogy depresszióban szenved; nem hajlandó tudatosítani, hogy ez egy betegség, ami kezelést igényel. Hívd fel erre a barátnőd figyelmét és biztosítsd felőle, hogy mellette állsz, hiszen: azért vannak a jó barátok...

Miben segíthetsz?

Olykor a figyelmesség, egy őszinte beszélgetés is rengeteget számít. Biztasd, hogy keressen fel szakembert, lehet ez pszichológus, családorvos, pszichiáter - kihez mi áll közelebb. A depresszió enyhébb eseteiben különböző természetes megoldások is jól jöhetnek: ajánld jó szívvel a kamillateát, vagy olyan egyéb gyógynövényi készítményeket, amelyek nyugtató és kedélyfokozó hatással bírnak.

Az orbáncfű segítséget nyújt a depresszió kezelésében, már az ókorban is a melankólia hatásos ellenszereként tartották számon. Különböző formában lehet alkalmazni: teaként, vagy tabletta formában is. Ez az alternatív gyógymód a betegségben szenvedő mindennapjaiba beépítve eredményesen segít. Ajánld a barátnődnek, hogy napi háromszor igyon orbáncfűből készült teát, mivel – kutatási adatokra támaszkodva – az lehetővé teszi bizonyos ingerületátvivő anyagok szaporodását a szervezetben, ezzel hozzájárulva a depresszió feloldásához.

Emellett fontos, hogy fogyasszon napi rendszerességgel magnéziumot is, mivel ez serkenti az agy szerotonin-termelését, ami a szorongás és depresszió enyhítését szolgálja.

Próbáld kimozdítani barátnődet otthonról – csináljatok programokat és beszélgessetek sokat! Igyekezz feltárni a probléma valóságos, mélyen rejtőző okát, és ha huzamosabb ideig nem tapasztalsz változást, kérd egy szakember segítségét!