Így nem ugrik a stresszhormon-szinted karácsonykor az egekbe

Írta: ,

A kortizol nevű stresszhormon létfontosságú az életben maradáshoz, illetve a szervezet megfelelő működéséhez. Szintje akkor emelkedik meg, amikor veszélyt észlelsz, és a tested ennek nyomán engedelmeskedik a „harcolj vagy menekülj!” ösztönnek. A túlélés záloga ez vészhelyzetben, amikor viszont napokon keresztül felfokozott idegállapotban maradsz, annak súlyos negatív következményei lehetnek. Karácsonykor a következő tippek segítségével tarthatod kordában a kortizolszinted.

Meditálj!

1/5 Meditálj!

A meditációban semmi ördöngösség nincsen. Nem kell hozzá különleges helyszín, ruházat, időzítés vagy körülmény.

Egyszerűen döntsd el fejben, hogy most pedig meditálni fogsz, és lazulj el!

A nyugodt tudatállapot alacsonyabb agyi frekvenciával jár, amellyel együtt automatikusan lelassul a pulzusod, csökken a vérnyomásod, aktiválódik a szervezeted regeneráló képessége, valamint fokozódik a memóriáért és az empátiáért felelős agyi régiók működése.

Jelenleg éppen arról folynak kutatások, hogy a meditáció tudja-e befolyásolni a génkifejeződést – tehát nem holmi úri passzióról van szó, hanem fizikai változást hozó tevékenységről.

Kacagj!

2/5 Kacagj!

Ne felejts el mosolyogni és nevetni az ünnepek alatt! Viccelődj, játssz, nézz meg egy poénos filmet!

Engedd ki a gőzt!

Biztosan hallottál már arról, hogy a kacagásnak terápiás jelentősége is van, hiszen aki tiszta szívből, hasát fogva hahotázik, egész testében átadja magát a jókedvnek, ami természetesen az idegrendszer számára sem maradhat észrevétlen.

A nevetéssel olyan jótékony folyamatokat indíthatsz el, hogy percek alatt normális értékre csökkenhet a kortizolszinted.

Emlékszel olyan kínos, feszült helyzetre, aminek röhögés vetett véget?

Na, pont így működik ez az egész, tehát legyél nyitott a dolgokra, melyek nevetést hoznak az életedbe!

Ki a szabadba!

3/5 Ki a szabadba!

Séta, túra, kirándulás, síelés, szánkózás, hócsata, hóember-építés…

A téli szabadtéri sportlehetőségek tárháza tucatnyi lehetőséggel kecsegtet, csak meg kell találnod benne a szépséget!

A mezítelen fák, a szürkéskékbe öltözött természet és a fekete tollú madarak is lehetnek gyönyörűek, ha pozitív szemlélettel figyeled őket.

Ha sikerül magad mögött hagynod a tévhitet, miszerint a tél kopár és üres, máris sokkal nyugodtabbnak és kiegyensúlyozottabbnak érzed majd a mindennapokat – hát még az ünnepeket!

Akár már egy húszperces séta is csodát tehet a hangulatoddal, és gyakorlatilag semmilyen felszerelés nem kell hozzá. Persze, azért ne tűsarkúban vágj neki, s tartsd szem előtt a réteges öltözködés alapelveit…

Figyelj a szeretteidre!

4/5 Figyelj a szeretteidre!

Összpontosíts a szeretteiddel megélt kellemes élményekre ahelyett, hogy a teendők tökéletes kivitelezésén járna az eszed!

Tudod, hogy a tökéletlenség milyen aranyos és szerethető?

Hogy a pillanatok varázsát gyakran éppen az adja meg?

Ne félj tehát „hibázni” az ünnepi készülődés során, és ne feledkezz meg a szeretet kifejezésének fontosságáról sem.

Fejezd ki érzéseidet élő szóban vagy levélben!

Ez az érzés oxitocint, dopamint, szerotonint és endorfint szabadít fel a szervezetedben – olyan hormonokat, amelyek a kortizolszint csökkenésével járnak.

Legyél nagylelkű!

5/5 Legyél nagylelkű!

A karácsony kitűnő alkalmat jelent arra, hogy önzetlenül segíts másoknak.

A jócselekedet reflexszerű változásokat indít el a testedben.

Persze, ha erődön felül szeretnél adni az idődből és az energiádból, könnyedén felemészthet, ám a megfelelő keretek között gyakorolt jótékonykodás fantasztikus hatással van a szervezetedre.

Tárgyi vagy pénzadománnyal segíthetsz a rászorulókon, valamint önkénteskedésre is lehetőséged nyílik a megfelelő segélyszervezeteken keresztül.

Vond be a családtagjaidat, a barátaidat és akár a kollégáidat is a jótékonykodásba, mert az efféle közösségi élmény valamennyi résztvevőt összekovácsolja!