Így kezeld a kritikát és fordítsd a javadra!

Írta: ,

Alapvetően természetes igényünk, hogy a lehető legpozitívabb képet mutassuk magunkról, éppen ezért nagyon nehéz megemészteni, amikor becsmérlő megjegyzéseket kapunk. Pedig tudnod kell, hogy a kritika nem minden esetben rossz szándékkal érkezik, éppen ezért fontos, hogy méltósággal tudd kezelni. Éppen ezért hoztunk neked néhány tippet, amik segítségével garantáltan jól tudod majd kezelni a kritikát, sőt akár a javadra is fordíthatod azt.

Hallgass figyelmesen!

Először is fontos, hogy nyugodtan hallgasd végig, mi is az, amit a másik fél mondani szeretne nekünk saját magunkkal kapcsolatban. Próbáljunk meg nem közbevágni, engedjük meg, hogy a másik elmondhassa a véleményét. Ahhoz, hogy a felénk érkező kritikát a javunkra is tudjuk fordítani nagyon lényeges, hogy a kapott információ valóban el is jusson a tudatunkig.

Igyekezzünk a hallottakat lehetőségeinkhez mérten a lehető legobjektívebben elemezni és értelmezni! Éppen ezért nem elegendő, ha csak meghallgatjuk a másikat, aztán továbbra is a magunk nótáját fújjuk. Valóban fektessünk energiát abba, hogy megértsük és értelmezzük a kritizáló fél álláspontját.

Maradj higgadt, ne reagálj érzelemből!

Talán ez az egyik legnehezebb lépés, ugyanis hajlamosak lehetünk szinte azonnal felhúzni magunkat és érzelemből reagálni, pedig mint azt bizonyára te is tudod, a harag nagyon rossz tanácsadó.

Érdemes lehet, akár egy-két napot is rászánnod arra, hogy átgondold magadban a kapott kritikát és ha a helyzet úgy kívánja csak ezt követően reagálj rá vagy vond le magadban a megfelelő konzekvenciát. Hiszen sok esetben a kritika, éppen építő jellegű, hosszútávon pedig egyértelműen a fejlődésünket szolgálja.

Ne vedd személyeskedésnek!

A kritika kezelése során nagyon fontos, hogy ne vedd személyeskedésnek a hallottakat, hiszen a legtöbb esetben a barátaid, a családod, a kollégáid mind-mind a Te érdekedben szeretnéd megosztani veled a véleményüket.

A legtöbb esetben ezek a kritikák abszolút nem a személyed ellen irányulnak, nem támadásról szólnak, sokkal inkább a tények megállapításáról, melyeket a segítő szándék vezérel.

Éppen ezért nem kell automatikusan védekezned sem, ugyanis ilyenkor a „támadó” fél joggal érezheti, hogy egyetlen percig sem gondolkodunk el a véleményén, így pedig, ha akarnánk sem tudnánk a saját javunkra fordítani a helyzetet, hiszen egyértelműen elzárkózunk az önvizsgálattól, aminek hatására biztos, hogy nem tudunk majd profitálni egy-egy jól irányzott kritikából.

Legyél magaddal elfogulatlan, lásd be a saját hibáid!

Ahhoz, hogy méltósággal legyél képes kezelni a kritikát, fontos, hogy ne legyél magaddal elfogult. Miután alaposan átrágtad, hogy miben is lehet igaza a kvázi kritizálónak, akkor érdemes lehet vele is közölnöd, hogy igen bizony igaza volt. Igen, vállald fel, még akkor is, ha ez számodra némileg kényelmetlen, ugyanis hosszútávon Te ezekkel a helyzetekkel csak nyersz, hiszen alázatot gyakorolsz és az önismereted is gyarapszik.

Lépj tovább!

A kritikán nem érdemes sokan agyalni. Persze fontos, hogy megértsd miért is kapod, de felesleges többet belemagyarázni, mint ami. Ne hagyd, hogy a negatív gondolatok uralják az érzelmeidet és az elmédet. Persze mi emberek hajlamosak vagyunk a rossz dolgokon folyamatosan rágódni, de tudnod kell, hogy a kritikának nem ez a célja.

Éppen ezért miután átgondoltad, hogy miért is kaptad és rájöttél miként küszöbölhetnéd ki az adott hibád, fontos, hogy tovább is tudj lépni, pozitív gondolatokkal felvértezve, tanulva az előző hibákból. Csak pozitívan!