Így hatnak a reklámok a lelki egészségre – a gyerekekére is

Írta: ,

Eddig csak olyan „csőbe húzó” reklámokkal találkoztunk, melyek apró betűs részei, kétértelmű megfogalmazásai vittek minket tévútra. Ma már olyan reklámokkal is találkozunk, melyek szinte már károsak a mentális egészségre. Főleg a gyerekekére…

A lovag, akiből hercegnő lesz

1/5 A lovag, akiből hercegnő lesz

Egy tisztítószer reklámja szerint egy lovag a tisztítószer segítségével egy egész helységet rövid idő alatt tökéletesre kitakarított, melynek kapcsán csodás hercegkisasszony lett belőle, aki büszkén áll a csillogó helység közepén.

A reklám, tudat alatt a gyerek identitását veszélyezteti, hiszen szándékosan, szinte jutalomként, összekeveri a férfi és női szerepeket.

Emellett „mesebeli elit” szintre emeli a tökéletes tisztaságot, ezzel ezt az elérhetetlen állapotot teszi egyedül elfogadhatóvá.

Szerencsére ez a reklám már nem látható a képernyőn.

A bankoló egérkék

2/5 A bankoló egérkék

A gyerekeket bankolni tanító reklám, rajzfilmes meseként okoz kárt. A film lényege, hogy egy kirakatban két kis sajt van és egy nagy.

A kisegerek „felismerik” azt, hogy a két kis sajt együtt sem olyan nagy, mint nagy sajt.

Ezzel azt sugallják a gyerekeknek, hogy bármilyen nagy, vágyott dologhoz hozzá lehet jutni a bank által – különösebb erőfeszítés nélkül, csupán a felismerés útján.

Azt is sugallja a reklám, hogy a nagyobb dologgal jobban jár az ember, pedig ez köztudottan nem igaz, hiszen – hogy a sajt példájánál maradjak – a nagyobb sajt hiába kerül kevesebbe, ha nem tudjuk megenni, és kidobjuk a maradékot (nem mindig az olcsó az olcsóbb).

A reklám valójában nem a bankolás megtanulását reklámozza, hanem a fogyasztás „nagyszerűségét”, a bankolás által.

Krém, ami mindenre jó

3/5 Krém, ami mindenre jó

Egy valóban jó kozmetikai krémet reklámoznak azzal, hogy számtalan felhasználási lehetőséget mutatnak be.

A reklám szerint a kozmetikai krém jó hatással van a gyermek edzésben megsérült bőrfelületére.

Aki akár kicsit is tisztában van a sebellátással, vagy van egy kis paraszti esze, az tudja, hogy sebbe semmit sem kenünk – még jódot sem, kellő indok nélkül. Márpedig a hámsérülés seb.

Ez a reklám a „lila tehén” félrevezető kategóriája, csak kevésbé vicces, mivel a gyerek azt tanulja belőle, hogy krémezni kell a sebet.

Nem is értem, hogy egy igazán jó terméknek mi szüksége van egy ilyen félrevezető reklámra, hiszen lejáratja a márkát, butaságra tanítja a gyereket.

A szinkron hangok

4/5 A szinkron hangok

Ha figyelmesen figyelünk bizonyos reklámokat, észrevehetjük a nyilvánvalót: hanggal is manipulálnak minket.

Egy bizonyos gyógyszert, gyógyhatású készítményt reklámozó termék „felolvasó” hangja megegyezik a precizitásáról, hatalmas tárgyi tudásáról „híres” Dr.

Csont magyarhangjával.

Úgy tűnik, bevett szokás, hogy a szimpatikus, okos, mindennel megküzdő, megoldásokat mindig megtaláló „orvos” hangja legyen az, aki ajánlja nekünk a terméket.

Automatikusan nagyobb bizalommal fordulunk a reklámozott termék felé, a bizalmat gerjesztő hang miatt.

Varázslat a szavakkal

5/5 Varázslat a szavakkal

Vannak varázsszavak, melyeket nagyon sok reklámban hallhatunk.

Ilyen az öröm, örök emlék, okos, olcsó, jó, több száz üzlet, aktivitás, elősegíti, óv, van megoldás, nyerj, tökéletes, törekvés, csodálatos, különleges, felfedezés, csak, még, már, akár, ajánlat, különleges, válogasson, magas minőség, óriási, otthon, kényelem, formula, bemutatjuk, segít, stb.

Vannak kifejezések, mondatok is a palettán, mint a  „multi-kérdésekre” adott egyszerű megoldások ajánlása, szójátékok, melléknevek fokozása, minél nagyobb és még hihető számok megemlítése.

Létezik egy Google alkalmazás, mely méri a szavak gyakoriságát az interneten, ami támpontot adhat arról, mely szavakat, kifejezéseket használják az emberek legtöbbet.

A reklámok már rég nem azok, amiknek hisszük őket, amihez a békebeli időkben hozzászoktunk. Nem csupán figyelmet kívánnak felhívni, hanem komolyan manipulálnak.

Határ a csillagos ég… tehát legyünk kicsit éberebbek, tudatosabbak, és szabályozzuk be a gyerek tévénézési és internet-használati szokásait.