Így győzheted le a magányt az EASE-módszerrel

Írta: ,

Magányosnak érzed magad, mégis nehezedre esik másokhoz közeledni? Szeretnél barátokra, párra találni, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá? A tudósok kidolgozták az EASE-módszert, mely segíthet legyőzni a krónikus magányt!

1/5 A magány pszichológiája

A Chicagói Egyetem kutatói szerint a magányos emberek jellemzően egy idő után negatív viselkedési spirálban találják magukat, vagyis annak ellenére, hogy egyedül érzik magukat, mégis kerülik a társadalmi interakciókat, mert rettegnek a visszautasítástól.

Az ilyen emberek általában rendkívül érzékenyek a negatív társadalmi jelekre, és az olyan apróságoknak is kiemelt jelentőséget tulajdonítanak, melyek felett mások könnyedén átsiklanának.

A psychologytoday.com egyik cikkében Dr. John Cacioppo azonban felvázolt egy olyan négy lépéses módszert, amely segíthet megszabadulni a magánytól!

E, mint „Extend Yourself” – Lépj túl a korlátaidon! Kép forrása: bloglovin.com

2/5 E, mint „Extend Yourself” – Lépj túl a korlátaidon!

A fenyegetettség érzése gyakran okozhat visszahúzódó, passzív magatartást. Ahhoz, hogy ezen a viselkedésen változtathass, szükséged van egy olyan biztonságos környezetre, ahol veszélyérzet nélkül kísérletezhetsz, tehát először itt kezd a változtatást.

Teremts kapcsolatot másokkal, anélkül, hogy bármit is várnál érte cserébe! A karitatív, önkéntes tevékenységek például nagyszerű alapot kínálhatnak ehhez. Azzal, hogy segítesz másokon, önbizalmat nyerhetsz, és pozitív visszajelzésekre tehetsz szert. Haladj apró lépésekkel! Fogadd el a meghívásokat akkor is, ha ellenérzéseid vannak, vagy nincs semmi kedved hozzájuk. Ha elszigeteled magad, azzal nem segítesz a helyzeten!

3/5 A, mint „Action Plan” – Készíts tervet!

Vannak, akik a véletlenre bízzák magukat, és abban reménykednek, hogy majd a sors helyes irányba tereli életüket. Ám ha szeretnél megszabadulni a kínzó magánytól, nem feltétlenül ez a helyes hozzáállás! Sokat segíthet, ha felismered, hogy mi emberek a legkevésbé sem vagyunk passzív, tehetetlen áldozatok! 

Befolyással vagyunk környezetünkre, és változtathatunk életünkön, ehhez azonban módosítanunk kell a gondolatainkon, az elvárásainkon és a viselkedésünkön is. Tervezd meg gondolatidat, változtass szokásaidon, szervezz olyan eseményeket, illetve programokat, amelyhez mások is csatlakozhatnak!  

S, mint „Selection” – Válogass!  Kép forrása: bloglovin.com

4/5 S, mint „Selection” – Válogass!

Fontos, hogy a hangsúly nem a mennyiségen, hanem inkább a minőségen van! Sokkal jobb, ha kevesebb, de elmélyült kapcsolattal rendelkezel, mint ha csomó távoli ismerősöd, haverod lenne.

Fontos, hogy az emberi kapcsolatok kizárólag akkor kielégítőek, ha mindkét oldalról kölcsönös az érdeklődés. Szóval válaszd meg, kibe fekteted az energiáidat!

Hiszen a folyamat része az is, hogy mérlegeljük, mely kapcsolatok a legígéretesebbek, és melyekre érdemes energiát áldozni. A kapcsolatok kompatibilitása és fenntarthatósága a közös érdekektől, hiedelmektől, attitűdöktől, érdeklődési körtől, illetve tevékenységektől függ, tehát az ellentétek legtöbbször nem vonzzák egymást!

5/5 E, mint „Expecting the best” – Készülj a legjobbra!

Régóta ismert tény, hogy a gondolatoknak teremtő erejük van! A pozitív hozzáállás befolyással lehet a mindennapjaidra is. Ha tehát optimistán gondolkodsz egy társas érintkezést illetően, úgy nagyobb a valószínűsége, hogy sikert érsz el!

Nem szabad azonban türelmetlennek lenned, ne számíts azonnal száznyolcvan fokos fordulatra. Ahhoz, hogy a benned történt változás a környezetedben is tudatosuljon, időre van szükség!  

Ne gondold túl, ha a kapcsolatteremtés nem mindig úgy alakul, ahogyan szeretnéd. A félelem és a csalódottság könnyedén visszarángathat abba a gondolkodási, viselkedési spirálba, mely aztán a magányhoz vezetett. Haladj apró lépésekkel és koncentrálj az eddig elért sikerekre!

Forrás: psychologytoday.com, dailymail.co.uk