Félsz a repüléstől? Egy pilóta szerint így küzdheted le a leghatékonyabban

Írta: ,

Ki tudná jobban, hogyan kell legyőzni a repülés iránti szorongást, mint egy olyan pilóta, aki 17 éves kora óta repül? Katie Pribyl a Women’s Health magazin hasábjain osztotta meg a tapasztalatát, ami hasznos lehet azoknak, akik legalább annyira tartanak a repülővel utazástól, mint mondjuk én.

Az Egyesült Államokban minden harmadik ember vagy szorong a repüléstől, vagy egyenesen retteg repülőre szállni – ez elképesztő statisztika, főleg, ha belegondolunk, hogy mennyire fellendült most a kereskedelmi légi forgalom. A legtöbben attól félnek, hogy valamilyen meghibásodás miatt balesetet szenved a gép, de sokan tartanak a rossz időjárástól és az éjszakai repüléstől is.

A légi közlekedés azonban még mindig a legbiztonságosabb közlekedési módszer: 1 a 11 millióhoz az esélye annak, hogy valaki légi katasztrófában veszítse el az életét, ráadásul a balesetekben érintettek 96 százaléka túl is éli őket.

Ezek a statisztikák persze a legkevésbé sem nyugtatják meg azt, aki fél a repüléstől – nekem dobálózhatnak bármilyen számokkal a szakértők, akkor is megfeszülök, ha elindul a gép, és felemelkedik a földről. Valószínűleg a rengeteg katasztrófafilm sem segít a helyzeten. Katie Pribyl pilótának, aki 17 éves kora óta rendszeresen repül, akadnak tanácsai arra az esetre, ha úgy jártál, mint én, és nem, vagy csak nagyon nehezen tudsz túljutni a félelmeiden.

Kép forrása: Rawpixel/depositphotos.com

Pribyl szerint a legegyszerűbb módszer az, ha informálódunk a repülésről: minél többet tudunk ugyanis arról, hogy hogyan működik a gép, hogyan kell irányítani, és mi a pilóták és másodpilóták munkája, annál kevésbé érezzük azt, hogy kiadjuk a kezeink közül az irányítást. A legtöbben ugyanis ezért tartanak a repüléstől: úgy érzik, hogy teljes mértékben másokra utalják magukat, úgy, hogy nem is tudják, mi történik pontosan a gépen.

Az információ hatalom, és rengeteget segíthet abban, hogy ne rettegj annyira az ismeretlentől.

A pilóta szerint a többi általános tipp is hasznos lehet: igyál sok vizet, ne fogyassz kávét vagy alkoholt, és egyél valamit, amit igazán szeretsz. Az is bejöhet, ha eltereled a figyelmedet: olvasol, filmet nézel, zenét hallgatsz, vagy egyszerűen beszélgetsz a melletted ülővel. Ilyenkor gyorsabban is eltelik az idő, és nem is arra koncentrálsz, hogy mennyire nem érzed magad biztonságban néhány ezer kilométerrel a föld felett.