Évszakok az ajurvédában, hogy mindig jól érezd magad

Írta: ,

Étvágyunk és emésztési funkcióink az évszakokkal együtt változnak. Mást eszünk télen és nyáron, másképp öltözködünk és viselkedünk, más betegségre vagyunk hajlamosak. Testünk alkalmazkodik az évszakokhoz, ezért szükségletei változnak. Cikkünkben sorra vesszük az évszakokat, és ötleteket adunk arra vonatkozóan, hogyan őrizheted meg harmóniádat az időjárásban bekövetkező változások ellenére. 

Életmód

1/5 Életmód

A táplálkozásnak kellemes, de mértékletes tevékenységnek kell lennie.

Jó közérzetet biztosíthatsz magadnak, ha a saját igényeid szerint eszel, és nem veszel figyelembe másokat.

A minőséget és a mennyiséget a saját igényeid szerint határozd meg.

Tiszta edényből, tányérból és evőeszközökkel egyél, és mérsékelt ütemben, se túl gyorsan, se túl lassan, közben figyelve az ételre. Táplálékod legyen kellemes hőmérsékletű, se túl meleg, se túl hideg.

Ne nassolj a főétkezések között, mert az étvágyad rendszertelen lesz. 4-5 óra teljen el két étkezés között, hogy az előző étel teljesen megemésztődjön.

Vacsorázz korán, hogy a szervezeted még mindent megemészthessen elalvás előtt

Tavasz

2/5 Tavasz

Lelassul az emésztés, ezért csökkenteni kell a magas savtartalmú ételek bevitelét.

Mellőzni kell az édességeket is, mert ilyenkor a szervezet a pluszkalóriákat nehezen dolgozza fel.

Ha napközben elfáradsz, alvás helyett frissítő testgyakorlatokat végezz, vagy vegyél egy meleg fürdőt.

Végezz méregtelenítő kúrát, kerüld a nehéz fizikai megterhelést és a stresszhelyzeteket. Pihenj, utazz, szánj időt a családodra és önmagadra.

Miután eleget pihentél, mozogj, sportolj megerőltetés nélkül.

Kétnaponta vegyél 10-15 perces meleg fürdőt. A napi időjárásnak megfelelően öltözködj. Tartsd magad a napi kalóriaszükségleted alatt. 

Nyár

3/5 Nyár

Nyáron a hideg, puha ételek hűtik a testet. Ne fogyassz savanyú, keserű és melegítő hatású ételeket. Alkoholt ne, vagy csak hígítva igyál. Tartsd hűvösen a környezetedet.

A holdfényben való séta nyugtató hatású. A masszázs szintén ajánlott, mert regenerál, és felkészíti a testet a következő évszakra.

Nagy melegben a test megdagad a szervezetben felhalmozódó víz miatt. A sejtek vizet tartanak vissza, így óvják a létfontosságú szerveket.

A verejtékmirigyek nedvességet juttatnak a bőr felszínére, és védik a leégéstől. Ilyenkor a bőrrétegek és a bőr felszíne teljesen aktív. Ne egyél túl meleg vagy túl fűszeres ételeket.

Reggel vagy este meditálj, így csökkentheted a meleg okozta szorongás és bosszúság érzését. A mozgást a korai órákban végezd, és ne erőltesd túl magad.

Ősz

4/5 Ősz

Ősszel a hideg, könnyű ételek ajánlottak. Ajánlatos holdfényben sétálgatni.

Ebben az időszakban ajánlatos az év leghosszabb szabadságát kivenni. Ahogy csökken a hőmérséklet, úgy korlátozd a hideg ételek és italok fogyasztását.

Fokozatosan növelheted a testedzést. Étkezz változatosan, ruházatodat a napi meteorológiai viszonyok szerint válaszd ki.

Ez alapján váltogasd a hideg és a meleg ételeket is. Fokozatosan növelheted a savas élelmiszerek mennyiségét. Az édességeket mellőzd.

Tél

5/5 Tél

Télen erősödnek az emésztési funkciók, így a nehezebb ételeket is könnyebb megemészteni. Érdemes a szokásosnál több sós és savanykás ételt fogyasztani.

Egyél meleg, erősítő ételeket, amelyek tartalmaznak tejet, húst, mézet, olajat vagy rizst. Csökken a hőmérséklet, ezért a szervezetnek több meleget biztosító ételre van szüksége.

A hőmérséklet visszaesése miatt lassul a bőr felületén a vérkeringés, és fokozódik a hőveszteség. Az erekben és a szívben növekszik a nyomás, a fejben pedig csökken.

A széltől és a hidegtől kiszárad a bőr, és mivel kevesebb szabadtéri tevékenységre van lehetőség, ezért a szervezet energiaigénye is csökken.

Gyakoribbá válnak a mentális panaszok, a depresszió, a fejfájás, a keringési zavarok.