Ennyit kell edzened, ha csökkenteni akarod a depresszió esélyét

Nagy Niki
Írta: ,

Az már régen nem titok, hogy a rendszeres testmozgás segít abban, hogy ne csak a tested, de a lelked is egészséges maradjon. A szorongás és a depresszió kifejezetten hatékonyan előzhető meg mozgással, sőt, kordában is tartható, persze csak az egyénenként megfelelő kezelés mellett. Kutatók most kiszámolták, hogy mennyi az annyi: összesen heti 150 percnyi mozgásra van szükséged ahhoz, hogy lényegesen csökkentsd a depresszió kialakulásának esélyét.

Tudományos tény, hogy a testmozgás – mindegy, hogy csoportosan, vagy egyedül végzi az ember – csökkentheti az olyan mentális zavarok megjelenésének esélyét, mint a súlyos szorongás vagy a depresszió. A Dél-Ausztrál Egyetem és a hamburgi MSH Orvosi Iskola közös kutatása most arra kereste a választ, hogy ha valaki kifejezetten a mentális egészsége érdekében szeretne elkezdeni mozogni, mennyit kell teljesítenie, hogy statisztikailag csökkentse az esélyét a depresszió felbukkanásának.

A kutatáshoz összesen 682 német, csakis hobbiból edző embert vizsgáltak meg különböző körülmények között, de úgy, hogy mindig ugyanannyit és ugyanolyan intenzíven edzettek. Olyan faktorokat is megfigyeltek, mint a magányos vagy a csoportos edzés közötti különbség, vagy az, hogy számított-e, hogy valaki a szabadban, valaki pedig a lakásban, vagy zárt helyiségben edzett.

Azok az alanyok, akik elérték az Egészségügyi Világszervezet (World Health Organization, WHO) által előírt mozgásmennyiséget, sokkal jobban érezték magukat mentálisan, mint azok, akik kedvesebbet edzettek.

A WHO 18 és 64 év között heti 150 percnyi közepes aktivitású mozgást ajánl mindenkinek. A kutatást végző szakértők hozzátették az eredményekhez, hogy tisztában vannak vele: a depressziót nagyon ritkán lehet csak mozgással megelőzni és kezelni, de a különböző kezelési módszerek mellé tökéletes lehet kiegészítésként.

Zdyma4/depositphotos.com

Az egyik kutató, Katja Siefken szerint fontos megjegyezni, hogy a különböző mozgásfajták különbözőképpen hathatnak a lelkiállapotra. A mozgás a szorongás és a depresszió megelőzésében és enyhítésében is nagyon fontos, mégis, eddig nem volt elegendő tudományos bizonyíték arra, hogy pontosan mennyit is kellene valakinek minimum mozogni, hogy ezeket a pozitív hatásokat lefölözhesse.

A kutatás során kiderült, hogy azok, akik kevesebbet edzettek, mint a WHO által ajánlott mennyiség, magasabb depresszióértéket mutattak – mindegy, hogy milyen körülmények között mozogtak.

Az azonban általánosságban elmondható, hogy mindenfajta mozgás segít, főleg azért, mert mindegyik máshogyan hat ránk: a csoportos edzések például felpörgetnek, és jobban oda kell rájuk figyelni, míg ha egyedül mozgunk, több stresszt tudunk lemozogni, és befelé is figyelünk közben. A legalacsonyabb depresszió- és szorongáspontokat a beltéren, csoportban mozgó sportolók jelentették.

A kutatásból az is kiderült, hogy túlzásokba is lehet esni: azok, akik túl sokat és túl intenzíven edzettek, jellemzően legalább olyan rossz depressziópontokat adtak meg, mint azok, akik túl keveset mozogtak. Ezúttal a több nem jobb, de persze itt is fontos, hogy ki milyen edzettségi szinten áll, mennyit mozog egy nap, és mennyire része az életének az edzés. 

Összességében elmondható, hogy a heti 150 perc az ideális mentális egészség szempontjából is, és egyik extrém felé sem érdemes elmenni, ha nemcsak testileg, de lelkileg is szeretnénk a maximumot kihozni magunkból.

Forrás

Fókuszban

Ideje lenne mindenkinek áttérni! Az NKM E-számla jó a környezetnek, az ügyfélnek és most a kórháznak is

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv