Élj a jelenben! – A tudatos jelenlét trükkje

Írta: ,

Gyakran halljuk, milyen fontos, hogy az ember a jelenben, a mostban éljen, a hétköznapok rohanásában mégis nehezünkre esik a pillanat szépségeire, örömeire koncentrálni. Gondolataink hajlamosak elkószálni, és ilyenkor máris kevésbé érezzük elégedettnek, boldognak magunkat, visszagondolva pedig sajnálkozunk, amiért nem voltunk képesek igazán megélni a boldog élményeket. Ebben nyújt segítséget a legújabb meditációs módszer, a Mindfulness, melynek elsajátításával te is megtanulhatsz az „itt és most”-ra fókuszálni! 

Mi is az a Mindfulness? Kép forrása: Jeff Langevin

Bár a Mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét módszere a buddhista hagyományokban gyökerezik, és már több ezer éve jelen van, a modern tudományos világ csak nemrégiben kezdte felfedezni.

A jelenségre Jon Kabat-Zinn mindfulness alapú stressz csökkentő programja irányította rá a figyelmet.

Az amerikai biológus jelentős javulást ért el a módszer segítségével a krónikus fájdalmaktól szenvedő betegek esetében.

A Mindfulness tulajdonképpen egy aktív, meditatív állapot, mely során figyelmünk a jelenre irányul.

Ilyenkor ítéletmentesen, a távolból vizsgáljuk érzéseinket, gondolatainkat és a minket körülvevő világot.

Mostanra előszeretettel használják a meditációs tréningeknél, kognitív pszichoterápiánál, és a legkülönbözőbb gyógymódoknál.

Hogyan működik? Kép forrása: bohemiandiesel.com

A Mindfulness hívei szerint a technika bárhol és bármikor alkalmazható, ugyanakkor elsajátítása rengeteg gyakorlást igényel.

Mivel a lényege, hogy békére találj ebben az eszeveszett, rohanó világban, így akár a vonaton és a buszon is gyakorolhatod.

A meditáció során arra kell koncentrálnunk, ami éppen akkor a testünkben és a lelkünkben történik. Egyfajta önvizsgálatnak is nevezhetjük ezt.

A legegyszerűbb, ha leülsz egy székbe, becsukod a szemed, és megpróbálsz a saját légzésedre és a rezgéseidre koncentrálni. A lényeg, hogy amikor megjelennek a különböző gondolatok, figyeld meg és fogadd el őket, de ne hagyd, hogy elméd elkezdje üldözni őket, helyette irányítsd vissza figyelmedet a légzésedre.

A tudatos jelenlét nem csupán fájdalomcsillapításra jó, valójában az élet számtalan területén élvezhetjük áldásos hatását.