Így kezeld a dühödet - ezzel a módszerrel bármilyen helyzetben nyugodt tudsz maradni

Írta: ,

Rendszeresen előfordul veled, hogy elragadnak az érzelmeid? Ne bánkódj emiatt: rengetegen nehezen kezeljük a dühünket, főleg, ha huzamosabb ideig vagyunk idegi próbáltatásoknak kitéve (hetek óta nem hagy békén a főnök, kialvatlan és ingerült vagy – ilyenkor előfordulhat, hogy néha még a jóindulatú kritikát is indokolatlan bántásnak éled meg). Ha már úgy érzed, hogy felrobbansz és legszívesebben asztalt borítanál, előbb vegyél egy nagy levegőt és sajátítsd el ezt a technikát, ami nemcsak a végső kitörést segít elkerülni, de szinte bármilyen helyzetben könnyebbé teszi a megnyugvást!

Fókuszálj a fizikai érzéseidre, a tested jeleire

Kifejtem: amikor dühösek leszünk, igazából a fejünkben éljük meg a legnagyobb detonációt, azt a folyamatot, ami elvezet a végső dühkitöréshez, és persze az azt követő megbánást, esetleg bűntudatot is a fejünkbe zárva szenvedjük végig. Ez azért baj, mert mindeközben elfelejtünk a testünk fizikai mivoltára figyelni, ami egy óriási részét foglalja el a mindennapi létezésünknek, és beszédesebb is, mint gondolnánk... Figyelj a jelekre!

Legközelebb, amikor érzed, hogy megállíthatatlanul jön a dühlavina, ordítás és toporzékolás helyett még egy századmásodperccel a kitörés előtt tedd fel magadnak a kérdést:

Mit érez most a testem? Hogy érzem magam a feszülő izmaim és a magas vérnyomásom közé zárva? Jó az nekem, hogy gyakorlatilag lángolok és szinte ölni tudnék az adrenalintól?

Amint elkezdesz az öklödre és a felszökő hőmérsékletedre figyelni, a tested korrigálni fog, mégpedig jó irányba, hiszen felismeri a bajt - egy komolyabb dühroham olyan fizikai tüneteket produkálhat, amiknek megfelelő tudatosítással könnyen véget vethetsz. Pár ilyen kérdés, amit magadhoz intézel, és egész egyszerűen a tested segít neked elfújni a felhőket a fejed felől - jól hangzik? Akkor örülhetsz, hiszen ez a jelenség létezik!

Legközelebb, amikor a főnököd igazságtalanul bánt, a párod rendetlensége az agyadra megy, a gyerekek nem figyelnek a mondataidra, csak adj magadnak egy percet, figyelj a fizikai tünetekre és hagyd, hogy a tested szépen lenyugtassa magát és így az elmédet is – hidd el, hamar sokkal jobban leszel.

Ez gyakorlatilag egy mindfulness technikával ér fel: minél többször csinálod, annál gyakrabban fogsz a tested jelzéseire figyelni akkor is, amikor kellemesen érzed magad! Nincs pihentetőbb annál, mint amikor érzed a napsugarakat vagy a hűsítő esőcseppeket a bőrödön - ilyenkor is vedd elő ezt a technikát és fogalmazd meg magadban, miért is élvezed az adott pillanatot!

Nem mellesleg a diétádban is alkalmazhatod a testedre való teljes odafigyelés módszerét: élvezd ki az összes falatot és ülj ki a teraszra tévénézés helyett! Ha gondosan rágsz, és az ízlelgetés közben megfogalmazod magadnak, mit is érzel abban a falatban, nem fogod többé túlenni magad – csak próbáld ki, tényleg lehetetlen egy ilyen tudatos technika mellett sorozatnézős mennyiségeket lenyelni. De természetesen a sport, a kapcsolatok és a munka terén is használhatod a dühkezelő módszert, hiszen mindenhol szükség van a testünk tüneteinek elemzésére, legyen az egy felszökött vérnyomásérték vagy egyszerű fejfájás - olvass a jelekből!

Ne feledd: a testeddel való megfelelő kommunikáció nemcsak a végső dühkezelésben segít, de általános egészségjavító hatása is van, hiszen ha minden rezdülésedre tudsz azonnal reagálni, az harmóniateremtő, hosszú távon is. Vegyél egy nagy levegőt, és érezd, hogy élsz!

Képek forrása: olly18/Depositphotos.comAndrewLozovyi/Depositphotos.com