A depresszió 5+1 csapdája, amit el kell kerülnöd, hogy gyorsabban meggyógyulj

Sándor Alexandra
Írta: , Frissítve:
A depresszió 5+1 csapdája, amit el kell kerülnöd, hogy gyorsabban meggyógyulj

Kép forrása: unsplash

„Annyira rossz a kedvem, hogy inkább egyedül akarok maradni. De ha egyedül vagyok, még inkább lehangolt leszek…” Ha hajlamos vagy a depresszióra, esetleg már diagnosztizálták is nálad a bajt, bizonyára ismerős a számodra ez a gondolatmenet. A mentális betegség sajnos több ördögi kört is tartogat, amelyekkel érdemes tisztában lenned a minél hatékonyabb kezelés érdekében.

1. Elszigetelődés

„Klinikai értelemben vett depresszió esetén erős késztetésed támadhat arra, hogy távol maradj másoktól, és bezárkózz” – fogalmaz Stephen Ilardi professzor, aki több könyvet is írt már a témában, köztük például a The Depression Cure-t.
 
„Sajnos csak utólag derül ki, hogy éppen az ellenkezőjére lett volna szükséged. Az elszigetelődés ugyanis súlyosbítja a kórt, mert több negatív érzést eredményez” – teszi hozzá a szakértő. 
 
A megoldás: vedd számba, hogy mikor beszéltél vagy találkoztál legutóbb a családoddal és a barátaiddal! Ne legyél rest megosztani velük a problémáidat, a közülük rég nem látottakkal pedig mielőbb vedd fel a kapcsolatot újra!

2. Rágódás

A depresszióra legjellemzőbb gondolati sémák között szerepel a rágódás, tehát a múltbéli veszteségek és a kudarcok újraélése, vagy bármilyen olyan helyzeté, ami negatív érzéseket kelt benned. Káros folyamatról van szó, melynek általában az a végkövetkeztetése, hogy úgyis a te hibád volt minden. 
 
A depresszió 5+1 csapdája, amit el kell kerülnöd, ha gyógyulni szeretnél„Van egy mondás: amikor a saját tudatoddal maradsz, ellenséges területre tévedsz. Tisztában kell lenned vele, hogy ha elhiszed a saját ilyen jellegű következtetéseidet, az rendkívül veszélyes” – mondja Dr. Mark Goulston pszichiáter, a Get Out of Your Own Way című könyv szerzője.
 
A depresszió sajnos hajlamossá tesz rá, hogy a semleges történéseket kifejezetten negatív színben lásd, és ott is felelőst keress, ahol egyébként semmi szükség rá.
 
A megoldás: koncentrálj olyan tevékenységre, ami élvezetes módon elvonja a figyelmed. Ez lehet társasági cselekvés vagy akár magányos hobbi is, például a könyvolvasás!

3. Alkohol

Rengetegen elkövetik azt a hibát, hogy az alkoholhoz fordulnak a mindennapi problémáktól való elmenekülés reményében. Az ital néhány órán keresztül tényleg elzsibbaszt, de káros hatásai révén igazából már rövidtávon is képes súlyosbítani a mentális betegségeket, köztük a depressziót is. 
 
Központi idegrendszerre gyakorolt gyors hatásának révén megzavarja az alvásciklust – pontosabban ellehetetleníti a mélyalvást –, így a(z ideg)sejtjeid nem tudnak kellőképpen regenerálódni.
 
„A szesz olyan, mint megannyi dolog, amit a rossz érzés ideiglenes csillapításáért tehetünk. Nagy árat kell fizetni a röpke felszabadulásért” – magyarázza Dr. Goulston.
 
A megoldás: beszélj az orvosoddal őszintén, ha úgy érzed, hogy kezd kicsúszni a lábad alól a talaj alkoholfogyasztás terén! Napi egy egységnyi szesznél – tehát egy kis pohár bornál – több már egészségügyi értelemben túlzásnak számít.
 

Fókuszban

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!

Innen tudhatod, hogy jó sportcipőt vásároltál a gyereknek

A jó sportszereken és sportruházaton több múlik, mint gondolnád!