Az önszeretethez vezető út 3 lépésben - gyakorlati tippekkel

Írta: ,

Érezted már valaha, hogy nem vagy elég jó, akár egy adott akadály megoldásához, akár egy kitűzött cél eléréséhez, vagy úgy „en bloc” bármihez az életben? Mikor volt utoljára, hogy a tükör előtt megállva elégedettség töltött el, és nem a hibáidra összpontosítottál, hanem az erényeidben gyönyörködtél? Mikor érezted utoljára, hogy a karriered a megfelelő irányba halad, és nem rekedtél meg, nem vagy rossz helyen? Jelenleg is szerető és összetartó párkapcsolatban éled mindennapjaid, amiben egyetlen veszekedés sem vezethető vissza a bizalomhiányodra?

Az önszeretethez- és a boldogsághoz vezető út manapság közérdekű témáknak számítanak, ami nem véletlen, ha megvizsgáljuk korunk társadalmi és gazdasági helyzetét. Megannyi inspiráló és motiváló írást olvashatunk akár online, akár nyomtatott formában, melyek az említett tárgyköröket elemzik ki.

Sokszor azonban ezekből a publikációkból hiányzik egy kulcsfontosságú részlet, méghozzá a gyakorlati megoldás! Hogyan érhetjük el, hogy álmaink életét élhessük? Mit kell tennünk azért, hogy önbizalomtól duzzadó kebellel vághassunk bele a mindennapokba? Milyen módszerrel leszünk képesek hatékonyabban kezelni a mélypontokat?Kép forrása: nesharm/Depositphotos

Egy lépéssel máris előrébb járhatunk, ha tisztában vagyunk azzal, hogy az utolsó kérdés igenis helytálló! Sokan ugyanis akkor esnek a legnagyobb hibába, mikor elhiszik, hogy bármilyen módszer állandó megoldást tud kínálni a gondjaikra. Ezen az sem segít, hogy rengeteg hatásvadász tréning, kurzus és tanácsadás kínál valótlan eredményeket. Tehát, mielőtt belemennénk részletesen, hogyan is tudjuk elérni, hogy boldogabb emberré váljunk, aki szereti és megbecsüli önmagát, tisztázzunk egy létfontosságú dolgot!

Az önszeretet nem egy állandó jelenség, azonos hatásfokkal. Ahogyan eddig is voltak mélypontjai az életednek, úgy ezután is lesznek!

Előfordulhat majd, hogy a téglánkét épített álomkarriered a nyakadba omlik. Megeshet, hogy a tökéletesnek hitt párkapcsolatod egyszer csak véget ér. Engedd meg, hogy egy közismert metaforával éljek: az élet záródó és kinyíló ajtók végeláthatatlan sokasága. 

Ebből pedig egyenesen következik a gyakorlati tippek első pontja:

1. Fogadd el, hogy az élet nem mindig fenékig tejfel!

Sokan azt várják az önfejlesztő, segítő könyvektől és tanfolyamoktól, hogy ott majd megtanulhatják a tutit, a titkos csodafegyvert, amitől egy csapásra megváltozik az életük, és minden csodás lesz. Ez persze nem így működik. A boldogságért, az önszeretetért tenni kell, nap, mint nap. Rossz dolgok mindig lesznek az életben: megszakadt kapcsolatok, csalódások, elhunyt szerettek, véget érő projektek és életszakaszok, stb.

Akkor válhatunk igazán felszabadulttá, mikor elfogadjuk a tényt, hogy ezek ugyanúgy az élet velejárói, mint a pozitív dolgok - egyedül csak rajtunk múlik, hogy a „rossz” történéseket miként éljük meg és mekkora teret engedünk a negatív érzéseknek, élethelyzeteknek. Belesüppedünk a fájdalom és az önsajnálat mocsarába, vagy tovább lépünk a második ponthoz?

Kép forrása: SIPhotography/Depositphotos

2. Alakíts ki önsegítő rutint vagy légy egy csoport tagja!

Vannak, akik saját önerőből is képesek rátalálni az önszeretethez vezető útra, míg másoknak ehhez segítségre, támogatásra van szükségük. Szerencsére manapság már megannyi online és offline csoport elérhető, ahol a self-love van a középpontban, és ahol örömmel fogadják az új tagokat. 

Fontos azonban megemlíteni, hogy sajnos vannak önámító/képmutató társaságok is az online világban, amit leginkább nárcisztikus gyűjtőhelynek titulálnék, semmint segítő közösségnek, de nem kell megijedni, csupán érdemes a legnépszerűbb találatok között kutakodni, esetleg egy coach véleményék kikérni az ügyben. 

Az önsegítő rutin akkor lép életbe, mikor valami akadályba ütközöl, mélyponthoz érkezel. Ez olyan tevékenységek sora, amik ahhoz segítenek hozzá, hogy mielőbb átlendülj a negatív fázison, és újra teret tudj adni a pozitív gondolatoknak.

Az önsegítő rutinba beiktathatunk kreatív tevékenységet, meditációt, testmozgást, valamilyen kényeztető programot. Fontos, hogy olyan dolgok legyenek, amiket nem űzünk állandóan, így képesek kizökkenteni minket a megszokásokból, és biztosan a pozitív irányba billentik az energiaszintünket, lelki egyensúlyunkat.

3. Láss, ne csak nézz! Érezz, ne csak észlelj! Élj, ne csak létezz!

Mikor megállsz a tükör előtt, és nézed magad, akkor csak a felszínt kapargatod, mondhatni egy szemellenzővel vizsgálod a személyed. Mikor elkezded meglátni magad, a valódi éned, azt a csodálatos lényed, aki a felszínesség alatt ragyog, elindulsz az önszeretethez vezető úton.

Mikor valaki rád mosolyog az utcán, a kollégád megdicséri az új frizurád, találsz a zsebedben pár forintot, amit ott felejtettél, vagy éppen csak kisüt a nap, és máris élénkebb színben ragyog körülötted minden. Ha ezeket nem csak észleled, majd tovább sétálsz, hanem átengeded magad a pillanatnak, előtörnek belőled az érzések, és máris megtetted az első lépéseket a boldogságod felé, ami minden napban ott rejlik, csak fel kell ismerni. Mikor ez a kettő megvalósul, akkor kezdesz igazán élni, és nem csak létezni!