Az első lépések, ha gyanítod, hogy depressziós lehetsz

Írta: ,

Mindenki érezte már magát szomorúnak, és tudja milyen, ha nyomott a hangulata. A depresszív állapot az élet nehézségeire, a veszteségre és a sérült önértékelésre adott természetes reakció – de mentális betegséget jelent, ha hosszú távon fennmarad, vagy éppen krónikus.

Honnan tudhatod, hogy baj van?

A nemzetközileg elismert, mentális betegségekre vonatkozó DSM-5 kódex alapján a következő tünetek egyidejű fennállásakor merül fel a depresszió gyanúja:

  • egész napos rossz hangulat, különösen reggel,
  • fáradtság és energiahiány szinte mindennap,
  • értéktelenség-érzet és bűntudat szinte mindennap,
  • csökkent koncentrációs képesség, döntéshozatali nehézségek,
  • álmatlanság (inszomnia) vagy túl sok alvás (hiperszomnia),
  • érdeklődés és lelkesedés elveszítése a napi tevékenységek iránt,
  • halálra és öngyilkosságra vonatkozó gondolatok,
  • nyugtalanság vagy lelassulás-érzet,
  • jelentős fogyás vagy hízás.
Az elsőszámú intő jel

A depresszió kulcsfontosságú jele, hogy már nem leled örömödet azokban a tevékenységekben, amelyekben korábban igen.

Persze, nem kell aggódnod, ha egyszerűen csak ráuntál a korábbi hobbidra, s már találtál is helyette másikat.

Problémára utal azonban, ha jelenleg semmi olyasmi nincs az életedben, amiért szívből lelkesednél.

Amennyiben az érzelmi passzivitás mellé a fentebb felsorolt panaszok valamelyike is társul, ráadásul mindennap és csaknem egész nap, már mindenképpen elegendő alappal szolgál a kezelésre.

Persze, előtte ki kell zárni, hogy fizikai betegség, más mentális kórkép, vagy egy általad szedett gyógyszer idézné elő mindezeket.

(A pajzsmirigy-túltengés például kísértetiesen hasonló gondokat tud produkálni.)