Az aggódás filozófiája, avagy itt a bizonyíték, miért felesleges sokat aggodalmaskodnod

Írta: ,

Te is hajlamos vagy az aggódásra? Úgy érzed, sokkal többet agyalsz bizonyos kérdéseken, (egyelőre) meg nem történt eseményeken? Ha magadra ismertél, mindenképpen gondold át az alábbiakat, mert teljesen megváltoztathatja a hozzáállásodat!

Vajon meg fog történni? Kép forrása: unsplash

1/4 Vajon meg fog történni?

Az első, és egyben legfontosabb pont, amiért az aggódás teljesen felesleges az, hogy olyasmin rágódsz, ami nem történt meg, és nagyon esélyes, hogy nem is fog.

Azonban összességében tekintve azokat a gondokat, amiken tipikusan aggódni szoktunk (már megint elkések, nem fog sikerülni a vizsga, tuti engem rúgnak ki, stb.), nagyobb arányban vannak azok a problémák, amik elkerülnek minket, mint azok, amik tényleg meg is történnek. Csak valahogy elfelejtjük ezeket számon tartani.

Úgy tűnik, sokkal könnyebb a rosszra koncentrálni akkor is, ha olyasvalamiről van szó, ami csak a képzeletünkben létezik. Szóval, amiért elsődlegesen felesleges az aggódás az az, hogy a gond csak és kizárólag a fejedben van jelen, és semmi sem garantálja, hogy ez valaha is változni fog.

2/4 Tehetsz ellene?

Az aggódásnak létezik egy komoly ellentmondása is.

Tegyük fel, hogy adott egy nehézség, neked pedig el kell döntened, tudsz-e bármit tenni azért, hogy elkerüld a belőle kialakuló problémát, vagy nem.

Ha tudsz, akkor tedd meg! Pl. ha jó esély van rá, hogy a reggeli dugóban elkésel, akkor indulj el előbb! Nem garantálja semmi, hogy így valóban odaérsz időben, de megadod magadnak az esélyt, hogy így legyen, tehát nem kell annyit aggódnod.

Azonban megeshet, hogy nem tudsz tenni semmit a nehézség által okozott gond ellen, mert egyszerűen nem tőled függenek a körülmények. Pl. aggódsz azért, amit a főnököd a meetingen mondani fog. Tudsz bármit tenni azért, hogy pozitívan záruljon a találkozó? Legfeljebb annyit, hogy felkészülten mész.

Másodsorban tehát azt kell végiggondolnod, hogy aggódásod tárgyára van-e bármilyen ráhatásod. Ha van, akkor tehetsz valamit, tehát nincs miért aggódnod. Ha nem, akkor úgysem tőled függ: megint csak felesleges túldobogtatnod a szíved.

3/4 Elpazarolod az energiáidat

Az aggódás borzasztóan sok energiát követel tőled, és ha túlzásba viszed, mentálisan és testileg is megbetegíthet (gondolj csak a gyomorfekélyre, amit rengeteg esetben a stresszes életmód vált ki). Szó szerint emészted magadat az aggódással, és teljesen dekoncentrálttá válsz, azokra a problémákra, teendőkre sem tudsz normálisan figyelni, amikre tényleg kellene.

Azzal, hogy képzeletben lejátszod újra és újra, mi történhet a tudomásod, közreműködésed nélkül, vagy éppen mit tehettél volna másként, még semmi sem fog változni. Rendben, gondolj a nehézségekre is nyugodtan, mert ez gyakorlatilag kivédhetetlen, de ne egész nap, főleg ne heteken, hónapokon keresztül kattogj a sérelmeken, baklövéseken!

Ha pedig valami nyomaszt, például egy párkapcsolati gond, akkor menj elébe a problémának! Ha tényleg van miért aggódnod, akkor jobb, ha az minél előbb kiderül. Ha pedig nincs, a felesleges idegeskedés helyett sokkal jobb pontot tenni a dolgok végére.

Ami nehéznek tűnik, az nehéz is lesz Kép forrása: unsplash.com

4/4 Ami nehéznek tűnik, az nehéz is lesz

Nem ámítunk, az aggódásnak igenis oka van. Ha nehéznek tűnik egy vizsga, akkor minden bizonnyal nehéz is lesz. Ha előre félsz egy beszélgetéstől, amit a szerelmeddel kell lefolytatnod, akkor jó esély van rá, hogy tényleg nem lesz leányálom a dolgok tisztázása.

Azonban az aggódás ekkor sem segít. Nem fogod könnyebben, vagy éppen jobban viselni, ha lejátszod magadban újra és újra ugyanazokat a forgatókönyveket. Semmi sem garantálja, hogy igazad lesz, de azt se, hogy nem: a nehéz pillanatokat mindenkinek meg kell élnie, de csakis ott és akkor – nem előtte hetekkel, és nem is utána évekkel.

Egyébként sok esetben annyira pesszimistán állunk a dolgokhoz, hogy sokkal rosszabb az, amit elképzelünk, mint a valóság. Talán ezzel is trenírozzuk magunkat a nehéz helyzetekre… Azt mindenesetre te is láthatod, hogy az aggódás igazán felesleges: nincs értelme olyasmi miatt stresszelni, ami vagy be sem következik, vagy nincs rá hatásunk.

Bízz magadban és hidd el, hogy megfelelően tudod majd kezelni a problémát akkor, ha tényleg szembejön!