Asszertivitás – Így kommunikálhatsz hatékonyabban

Írta: ,

Kevesen születnek kiemelkedő kommunikációs készséggel – érdekeink érvényre juttatása sokszor nem könnyű és nem is sikerül, amiből számos probléma és konfliktus keletkezhet. Gyakran megbántjuk a másik felet a hirtelen kimondott, át nem gondolt szavainkkal, és sokszor nehéz túltennünk magunkat sértettségünkön. Ilyenkor az egónk figyelmen kívül hagyja a másik ember nézőpontját, és a beszélgetés becsődöl. A hatékony kommunikáció azonban tanulható – ennek eszköze az asszertivitás, melynek most összegyűjtöttük a legfontosabb jellemzőit.

Mit is takar? Kép forrása: justthedesign.com

Az asszertivitás nem más, mint önérvényesítés, önkifejező kommunikáció, vagy ami a leginkább tükrözi a szó jelentését: társas hatékonyság.

A kommunikáció során hatsz a másikra, ezért is nagyon fontos, hogy mit, mikor és hogyan fogalmazol meg, valamint közvetítesz a másik felé.

A kommunikáló feleket viselkedésformák szerint alapvetően 3 csoportba lehet osztani: passzív, manipulatív és agresszív. (Jellemzőiket a következő pontban olvashatod.)

Ezek nem tanult magatartásformák, mindenki valamelyik fenti csoportból indul. Ezzel szemben az asszertív kommunikáció tudatos elsajátítás révén valósul meg, tehát tanulható.

Kommunikáló felek

Passzív: A passzív kommunikáló fél konfliktushelyzetben visszavonulót fúj, csendben sajnálkozik, nem tudja a saját akaratát érvényesíteni, és gyakran behódol az agresszív félnek.

Manipulatív: Célja, hogy érvényesítse saját akaratát, de valahogy mégsem tudja ezt teljesen nyíltan megtenni. Önértékelése nagyon alacsony, de hangot ad vágyainak, mindezt úgy, hogy kis burkolt megjegyzéseivel hatást gyakorol rád.

Érzelmi manipulátor –  csendben dirigál, míg végül eléri célját.

Agresszív: Ő az, aki nem ismeri az intim szféra fogalmát, betolakodik a személyes teredbe, erőteljesen gesztikulál, és minden erejével az akaratát próbálja érvényesíteni. Célja, hogy megnyerje a kommunikációs csatát úgy, hogy közben megsemmisít téged.