A gyász folyamata - Így próbáld feldolgozni

Írta: ,

Ahogy idősödünk, úgy sajnos egyre többször kell szembesülnünk azzal, hogy nem csupán távoli ismerőseink hagyják el a földi létet. Közeli családtagok, szeretett barátok hunynak el sorban, és a gyászt sok esetben egyáltalán nem könnyű feldolgozni – sőt, az érzésre a közelgő halottak napja is ráerősít.

Ne halogasd a gyászt!

A mai rohanó világunkban nem meglepő, hogy sokszor önmagunkra sincs időnk, nemhogy azokra, akiket bár nagyon szeretünk, nem látogatunk állandóan.

Jellemző módon ilyenek bizonyos kor után a szülők, nagyszülők, távoli, ám kedves rokonok.

A halálhír ilyenkor váratlanul érhet mindannyiunkat, s nagy eséllyel társul mellé egy jó adag bűntudat is.

Sokkal nehezebb szembenézni a ténnyel, hogy valóban elhanyagoltuk az illetőt, nem fordítottunk rá kellő figyelmet, mint a munkába temetkezni, és továbbra is hitegetni magunkat, hogy most sincs ilyesmire időnk.

Nyilvánvaló, hogy el lehet nyomni ily módon a problémákat, de mint minden esetben, úgy a gyász során is a szőnyeg alá söpört érzelmek, gondolatok egészen addig ott fognak motoszkálni, amíg ki nem engedjük őket.

Ha nem érzed a gyászt

Természetesen nem arra gondolunk, ha valaki olyat vesztettél el, aki egyébként nem állt túl közel a szívedhez, vagy teljesen megjósolható volt az általa vágyott, majd bekövetkező halála (pl. hosszú betegség után).

A gyász hiánya akkor jelenthet problémát, ha egy közeli hozzátartozót vesztettél el váratlanul, ilyenkor ugyanis az érzelmek elnyomásáról van szó.

Nem vagy hajlandó szembenézni a ténnyel, az elmúlással, akkor sem vagy képes gondolkozni, ha teljesen egyedül vagy.

Mindig elfoglalod magadat és kerülöd a témával kapcsolatos beszélgetéseket, mert úgy érzed, erősnek kell lenned és ez az egyetlen módja, hogy ezt megtehesd.

Sajnos ezzel az a gond, hogy aki kihagyja a gyászidőszakot, annak az érzelmei később bukkannak majd felszínre, általában jóval erősebb formában.