A boldogság rossz célkitűzés? Így váltsd valóságra a vágyaidat - a szakértők szerint

Írta: ,

Ha gyakran érzed úgy, hogy nem vagy képes arra, hogy megvalósítsd, elérd a céljaidat, akkor a problémád lehet az, hogy nem a legreálisabb célokat állítod magad elé. Ahhoz, hogy elérjünk valamit, elengedhetetlen a jó tervezés, és ehhez hozzátartozik az is, hogy valós legyen az álmunk, különben csalódás lehet a vége, ha azt nem érjük el, és olyankor még nehezebb új célokat állítanunk. Két szakértőt kérdeztünk arról, hogyan tűzhetünk ki valós vágyakat magunk elé, és hogyan érhetjük el a célunkat.

Gyakran valóban a rossz célkitűzés áll a kudarc hátterében Keresztúri-Tóth Kriszta, a Nő a tét life coach-a szerint. – Sokszor az is gond, hogy pontosan megfogalmazzuk az álmainkat. Ha nem tudjuk pontosan, mire vágyunk, akkor nehéz jól kitűzni a céljainkat, amelyek a vágyott dolgokhoz vezetnek.

Rendszeresen emlegetik példaként a következő rossz célkitűzéseket: boldog akarok lenni, gazdag akarok lenni, egészségesebben szeretnék élni.

Érthető, hogy ezek a célok sokak számára vágyottak, de valójában megfoghatatlanok, homályosak, hiszen ezek a fogalmak mindenkinek mást jelentenek – hívta fel rá a figyelmet a szakember.

A jó stratégia

Ha jó célokat szeretnénk kitűzni, akkor először arra kell figyelnünk, hogy ezek legyenek pontosak, ne pedig megfoghatatlanok. Ahelyett, hogy szeretnék egészségesebben élni, legyen a vágyunk inkább az, hogy jövő hét hétfőtől legalább egy évig rendszeresen fogunk futni, kétnaponta reggel 5 km-t, hiszen a célok akkor jók, ha mérhetőek is, így nyomon követhetjük a fejlődést, jobban be tudjuk tartani a tervet.

– A célunkat akkor könnyebb elérnünk, ha az vonzó a számunkra. A példánál maradva büszke leszek magamra, ha sportosabb, egészségesebb leszek. Az egyik legfontosabb, hogy a cél legyen emellett reális is, hiszen csak akkor tudom ezt teljesíteni, ha például a jelenlegi egészségi állapotom lehetővé teszi, hogy fussak, a napirendembe beilleszthető a futás kétnaponta, az 5 km-es táv pedig teljesíthető számomra. A vágyunk elérését érdemes határidőhöz is kötni, hogy ne halogathassunk kifogásokat keresve: jelen példánál a célkitűzésem szerint jövő hét hétfőn kezdem a futást, és legalább 1 évig folytatom – tanácsolta Keresztúri-Tóth Kriszta.

Ha nagyon nehezen elérhető célokat tűzünk ki, akkor sajnos – kevés kivételtől eltekintve – szinte biztos a csalódás.

Hiszen ha nem pontos a cél, akkor megfoghatatlan, képlékenyen változtatható, ha nem mérhető, nem derül ki, hogy mikor érjük el, ha nem vonzó, nem vágyunk rá eléggé, és így nem leszünk motiváltak, ha pedig nem köthető határidőhöz, akkor nem lesz ösztönző, hogy folyamatosan végezzük a tevékenységet.

Nem érdemes hasonlítgatni

A szakértőt kérdeztük arról is, érdemes-e másokhoz hasonlítanunk, hogy éppen hol tartunk az életünkben hozzájuk képest.

– Az egyik legfeleslegesebb, ám annál inkább gyakorolt tevékenységünk a saját életünk összehasonlítása másokéval, hiszen két embernek hiába azonosak a céljai, egészen biztosan különbözik a személyiségük, az öröklött családi mintáik, a lehetőségeik, a kapcsolati hálójuk, így lehet, hogy ugyanaz a cél, de a hozzá vezető út minden esetben különböző. Lehet például a kitűzött cél két ember életében egy egyetemi diploma megszerzése: ha az egyik személy csak munka és család mellett tud tanulni, ami jelentősen megnehezíti a cél elérését, a másik fiatal egyedülállóként, családi támogatással jár egyetemre, akkor nincs értelme egymáshoz mérnie magát a két embernek tette hozzá a szakember –, mindenkinek saját magához kell mérnie az eredményeit és a fejlődését.