A „belső kritikusunk” – ellenség vagy szövetséges?

Írta: ,

Egy új globális kutatás rávilágított arra, hogy a nők valószínűleg rossz helyen keresték a siker és az önmegvalósítás titkát, amely mindvégig karnyújtásnyira volt tőlük. Kiderült ugyanis, hogy a nőket leginkább a saját magukkal, vagy pontosabban szólva a „belső kritikusukkal” való törékeny kapcsolatuk gátolja a kiteljesedésben.

A Danone Activia megbízásából nemzetközileg a Google és a GlobalWebIndex, illetve hazánkban a TNS Hoffmann által elvégzett világméretű felmérés szerint a nőket „belső kritikusuk” akadályozhatja sikereik elérésében.

A magyar nők 79%-a egyetértett azzal az állítással, hogy „a saját belső kritikusom a legtöbb egyéb tényezőnél jobban képes hátráltatni a munkámban”.

Továbbá a hazánkban megkérdezettek nők 89%-a egyetértett azzal az állítással is, hogy „a saját belső kritikusom a legtöbb más tényezőnél erőteljesebben képes hátráltatni a magánéletemben”.

De vajon mire képes valójában a belső hangunk?

Fontos tudni, hogy ez a belső kritikus eddig kiaknázatlan lehetőségeket is nyújthat ahhoz, hogy sikeresek lehessünk az életünk fontos területein. Személyiségünk kulcsfontosságú része, mely bátoríthat és segítségünkre lehet terveink sikeres megvalósításában.

Az elismert szerző, szociálpszichológus és a tudatosság szakértője, PhD Ellen Langer, a Harvard Egyetem professzora a következőket mondta: „A belső hangunk hozzásegíthet a sikerhez és a jóléthez, vagy vissza is tarthat bennünket attól függően, hogy az önkritika miatt csak sodródunk, vagy tudatosan viszonyulunk hozzá. Tudatosabb hozzáállással élhetünk olyan lehetőségekkel és rengeteg kellemes meglepetés ér majd minket , amelyek mellett különben észrevétlenül elmegyünk. Sőt, mindeközben új távlatok nyílhatnak meg.”

Ha a „belső kritikusunkat” segítőként, konstruktív szemlélettel fogadjuk a munkában, magánéletben és a mindennapjainkban, elsimíthatja belső konfliktusainkat. A globális felmérésben résztvevő nők szerint, amikor együttműködnek belső kritikusukkal, elérik az InSync-állapotot, és pozitívabban vélekednek saját magukról. Ez az érzés pedig átsugárzik az életük legfontosabb területeire is, melyek a magyar nők visszajelzései szerint következők:

Munka

  • Nagyobb valószínűséggel hisznek saját intelligenciájukban, megnyitva ezáltal az utat a munkahelyi potenciáljuk maximális megvalósítása felé”94%
  • Hisznek saját magukban és a képességeikben, és ennek köszönhetően magabiztosan végzik munkájukat”94%

Párkapcsolat

  • „Jobban bíznak saját magukban, és úgy érzik, hogy ez pozitív hatással van a partnerükkel való kapcsolatukra” – 89%
  • Nagyobb valószínűséggel lesz önbizalma ahhoz, hogy megszólítsa azt, akivel beszélni akar” – 84%
  • „Nagyobb valószínűséggel mondanak igent egy randira, mivel úgy érzik, hogy a lehető legtöbbet tudják kihozni magukból”84%

Mindennapi jólét

  • „Nagyobb valószínűséggel bíznak a képességeikben, és nagyobb lelkesedéssel választanak új hobbit”88%
  • „Jobb véleménnyel vannak saját magukról, ezért kitartanak az elképzeléseik mellett”90%
  • „Nagy valószínűséggel többet edz, ad magára, mert becsüli önmagát, és mindent megtesz a jólétéért” 76%

Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus a hazai kutatási eredmények értékelése kapcsán elmondta, hogy „tapasztalata szerint kevesen tekintik barátjuknak a belső hangjukat. Jóval gyakoribb, hogy a korai szocializáció során megélt kritikák, a kortársak negatív visszajelzései hosszú időre visszavetik az önmagunkba vetett hitet. Ilyen esetekben kitartó munka, és főként az önmagunkkal kapcsolatos gondolkodásmód megváltoztatása szükséges ahhoz, hogy reálisabban lássuk önmagunkat, a bennünk rejlő lehetőségeket. Harmónia esetén a „vágyott” állapotunk nem áll elérhetetlenül messze az aktuálistól, és ez az, ami miatt motiválttá tesz.”

A Danone Activia, a világ legnagyobb, friss tejtermékeket forgalmazó márkája azért hívta életre az „InSync” kezdeményezést, hogy arra inspirálja a nőket, hogy a legtöbbet hozzák ki önmagukból életük legfontosabb területein.

Bár a „belső kritikus” hangját csak mi magunk halljuk, mégis elég erős befolyással van életünk fontos területeire. Ez néha építő jellegű, de gátolhat is, amennyiben a hatására kételkedni kezdünk a döntéseinkben, túl nagy nyomást helyezünk magunkra, vagy irreális elvárásaink támadnak magunkkal szemben mondja Gyergyói-Szabó Anita, a Danone külső kommunikációs menedzsere. „Az „InSync” kampányunk célja, hogy inspirálja és ünnepelje azon nőket, kiknek sikerült konstruktív kapcsolatot kialakítani „belső kritikusukkal” és ezáltal testi-lelki harmóniába kerültek, önazonossá váltak.”