5 tudományosan alátámasztott módszer az akaraterőd növelésére

Írta: ,

„Nem bírom, nincs hozzá elég akaraterőm!” – hangzik el minden idők leggyakoribb érve például a fogyni vágyók és a káros szenvedélyüktől megszabadulni kívánók szájából. Ne törődj bele, ha nálad is hasonló a helyzet. Van mód a fejlődésre!

Meditáció

1/5 Meditáció

A meditáció az akaraterő növelésének legegyszerűbb és leghatékonyabb módja.

Általa ugyanis „ráedzed” az agyadat az összpontosításra, így kiküszöbölheted az elkalandozást a mindennapokban.

Kutatás bizonyítja, hogy napi 10 perc meditáció már 2-3 nap alatt javíthatod a koncentrációs képességedet, növelheted az energiaszintedet, illetve csökkentheted a stresszt.

Még véletlenül se feltételezd, hogy a gyakorlatokhoz különleges környezet vagy füstölő szükséges! Mindössze arról van szó, hogy tartsd a gondolataidat itt és most, a jelenben.

Ezt pedig akár sorban állás közben is megteheted – nem muszáj lótuszülésben, gyertyákkal körülvéve hümmögnöd, meg ilyenek. Tudtad egyébként, hogy életed 47%-a a múlton vagy a jövőn való töprengéssel telik el?

Alacsony glikémiás indexű étrend

2/5 Alacsony glikémiás indexű étrend

A táplálékfelvétel egyik legfontosabb funkciója, hogy a sejtek elsőszámú üzemanyagát, a glükózt bejuttasd a szervezetedbe.  Az agyad is ugyanezt használja, így összefüggésben áll a magatartásoddal.

Az egészséges akaraterőhöz tehát elengedhetetlen, hogy mindig elegendő szénhidrát álljon a központi idegrendszered rendelkezésére, tehát a vércukorszinted kiegyensúlyozott legyen.


Ismerted? 7 meglepő dolog, amitől az egekbe szökhet a vércukorszinted


A magas cukortartalmú ételek miatt sajnos hamar az egekig emelkedik, majd a mélybe zuhan ez az érték, hypoglikémia – azaz hiány – esetén pedig eleve gyatrább az agyműködés.

Az alacsony glikémiás indexű ételek azonban segítenek benne, hogy mindig legyen mihez nyúlnia a szervezetednek.

Ebben kulcsszerepet játszanak a zsírszegény fehérjeforrások, a magvak, a friss gyümölcsök és a zöldségek is.

Jó alvás

3/5 Jó alvás

Ha megfosztod magad az alvástól, az akaraterőd szenvedi majd a legnagyobb hátrányt. A fáradtság ugyanis gátolja a már említett glükóz megfelelő felhasználását.

Márpedig bizonyított tény: ha az agyad észleli, hogy nem jut elegendő mennyiséghez belőle, rá fog venni, hogy vegyél magadhoz cukros ételeket, esetleg koffeint a raktárak feltöltésére. 

A felszívódási zavar miatt azonban nemcsak, hogy egészségtelenebb falatokat fogsz kívánni, hanem többet is – ennek pedig olyan falásroham lehet a vége, aminek a kalóriát leginkább ezresekben tudjuk megsaccolni.

Gondoskodj hát a megfelelően sötétített hálószobáról, a lehetőség szerinti délutáni sziesztáról, illetve néhány hétvégi plusz óráról!

Rendszeres edzés

4/5 Rendszeres edzés

Számtalanszor hallhattad már, hogy a mozgás jót tesz – de az konkrétan megvan, hogy építi az akaraterődet?

A tudósok 24 addig nem sportoló embert vontak be a kéthónapos kísérletbe, melynek során a résztvevők egyik felének ingyenes fitneszbérletet adtak, és az első hónapban heti egy, utána pedig heti három edzésre kérték őket.

A többiek nem mozogtak továbbra sem.

Döbbenetes, de már ennyi idő is elég volt ahhoz, hogy a kondizók mindegyike jobban ellen tudjon állni a kísértésnek, és kitartóbb legyen a más jellegű teendők végzésében.

Ha mindez még nem volna elég, maguk mögött hagyták a halogatást, jobban kontrollálták az érzelmeiket, kevesebb koffeint vittek be a szervezetükbe, több pénzt takarítottak meg, csekélyebb időt töltöttek tévézéssel, és nagyobb eséllyel adták tanulásra a fejüket.

A sport tehát tényleg csodaszer!

Semmi „multitasking”

5/5 Semmi „multitasking”

Szinte már korunk elvárásának minősül, hogy egyszerre több dologra is tudj figyelni. Nos, az emberi agynak két olyan régiója van, amely közreműködik a problémamegoldásban.

Az egyik a limbikus rendszer, aminek az egyszerű, automatikus döntéshozatal a reszortja – például a fogmosás mozdulatainak kapcsán, valamint akkor, amikor megállsz a pirosnál.

A másik a prefrontális kéreg, ami a bonyolultabb kihívásokra szakosodott, beleértve a kommunikációtól kezdve a matematikai egyenletekig mindent.

Utóbbi felel a hosszú távú gondolkodásért és az akaraterőért is. Ha egyszerre két feladattal terheled, sajnos egyiket sem tudja teljes gőzzel teljesíteni.

Amennyiben viszont megtanulsz elmerülni egyben, minden addiginál ütősebb koncentrációra és akaraterőre tehetsz szert.