5 tipp, hogy megőrizd az egyensúlyt a munkád és a magánéleted között

Írta: ,

Az okostelefonoknak köszönhetően bárhol és bármikor elérhetőek vagyunk, a munkahelyünk elvesztéséből fakadó félelem, valamint az állandó teljesítménykényszer miatt pedig gyakran csak komoly erőfeszítések és tudatos tervezés árán sikerül elszakadni az irodai teendőktől. Szakértők szerint a soha véget nem érő munkanapokból fakadó stressz komoly károkat okozhat a szervezetben. Íme néhány egyszerű módszer, mellyel megelőzheted a kiégést!

Tanulj meg nemet mondani! Kép forrása: styleoholic.com

1/5 Tanulj meg nemet mondani!

Azzal, hogy 24 órában rendelkezésére állsz, és minden plusz feladatot gondolkodás nélkül elvállalsz, csak azt éred el, hogy előbb-utóbb teljesen kiégsz. Éppen ezért fontos, hogy megtanulj nemet mondani! Ha legközelebb valami olyasmivel akar megbízni a felettesed, ami normál körülmények között nem tartozik a munkakörödbe, ne válaszolj azonnal, kérj először egy kis időt, így nyugodtan végig tudod gondolni, mennyi extra energiát, illetve túlórát igényelne az adott feladat!

Ha úgy érzed, hogy túl sok a munka, vagy túl magasak a követelmények, ne félj beszélni róla a főnököddel! A hatékony munkavégzéshez, valamint a kiégés elkerüléséhez szükség van kikapcsolódásra is, ezzel pedig egy jó munkaadó tisztában van.

Használd ki okosan az idődet! Kép forrása: theglitterguide.com

2/5 Használd ki okosan az idődet!

Napjainkban egyre nagyobb figyelmet kap a munka és a karrier, ugyanakkor háttérbe szorul az egészség és az alvás fontossága. Vannak, akik az éjszakai pihenésre csupán felesleges időpocsékolásként tekintenek, ami a munka rovására megy.

Pedig tévedés, miszerint az a jó munkaerő, aki sokat dolgozik; ennél sokkal fontosabb, hogy okosan osszuk be az időnket!

Ennek érdekében érdemes prioritásokat felállítanod. Próbáld ki a Promodoro nevű praktikus időgazdálkodási technikát! Írd össze az elvégzendő teendőket fontossági sorrendben, állítsd be az órát 25 percre, majd dolgozz megszakítás nélkül 25 percen keresztül. Ezután tarts 5 perc szünetet, minden negyedik Pomodoro után pedig nagyobb, 20-30 perces szünetet.

Ne akarj tökéletes lenni! Kép forrása: wellandgood.com

3/5 Ne akarj tökéletes lenni!

Tartsd észben, hogy nem kell tökéletesnek lenned, az „elég jó” ugyanúgy megteszi! Vannak emberek, akik képtelenek elengedni egy-egy feladatot addig, amíg hibátlannak nem érzik az általuk elvégzett munkát. Ne hagyd, hogy a tökéletesség iránti megszállottságod a magánéleted rovására menjen!

Az irreális elvárásokkal csak azt éred el, hogy sosem leszel elégedett önmagaddal, melynek később önbecsülésed látja kárát. A lényeg, hogy összpontosíts a fontos dolgokra, azokra, amelyek az eredményeid nagy részét hozzák – így sokkal hatékonyabb és produktívabb életet élhetsz, sokkal kisebb energiabefektetéssel és stresszel.

Kapcsolj ki! Kép forrása: galmeetsglam.com

4/5 Kapcsolj ki!

Bár a modern technológia jelentősen megkönnyítette az életünket, egyúttal megteremtette az állandó elérhetőség igényét is. Ennek köszönhetően a munkaidőnk látszólag szinte sosem ér véget.

A legjobb, amit tehetsz, ha a szabadidődben alkalom adtán kikapcsolod a telefonodat, illetve a számítógépet, elszakadsz az irodai teendőktől, és kizárólag a pillanatnak élsz! A telefonra érkező értesítések ugyanis jelentősen megnehezítik a kikapcsolódást.

Felejtsd el az sms-eket és az e-maileket a családi, baráti események alatt, helyette ügyelj arra, hogy valóban minőségi időt tölts együtt a szeretteiddel!

Mozogj és meditálj!

5/5 Mozogj és meditálj!

A hétköznapi teendők közepette is fontos, hogy időt szakíts az olyan lényeges dolgokra, mint például a mozgás!

A sport segít csökkenteni a munka következtében keletkező stressz mértékét, feltölti energiával és boldogsághormonokkal a testet, ezáltal pedig javítja a hangulatodat!

Érdemes kipróbálnod akár a meditációt is, mely fontos szerepet játszik a testi és szellemi felfrissülésben! Mindez segít kikapcsolni, és a jelen nyújtotta lehetőségekre, valamint a boldog pillanatokra koncentrálni.