4 pszichológiai trükk, amivel leküzdheted a vizsgadrukkot

Írta: ,

Hiába töltöttél napokat tanulással, még így is előfordulhat, hogy a vizsga előtt eluralkodik rajtad a stressz. Furcsa nyomást érzel a mellkasodban, és szinte biztos vagy benne, hogy amit korábban hosszú órákon át memorizáltál, most hirtelen törlődött a fejedből. Ez az állapot teljesen normális: a testedben adrenalin szabadul fel a stresszes helyzetekben, ami beindítja a védekező mechanizmusodat. Szerencsére azonban könnyedén leszámolhatsz ezzel az érzéssel – mutatunk négy tudományosan elismert módszert, amivel leküzdheted a vizsgadrukkot!

A pihenés elsődleges Kép forrása: weheartit.com

1/4 A pihenés elsődleges

Számos felmérés foglalkozott már a vizsgák előtti stresszel, az eredmények pedig meglepő információkat fedtek fel.

Több száz megkérdezett diákból 95% érezte már nagyon idegesnek magát egy teszt vagy szóbeli felelet előtt – ez viszont azért probléma, mert egy másik kutatás szerint a kifejezetten stresszes emberek 20%-kal rosszabbul teljesítenek a vizsgákon, mint a többiek.

A legelső dolog, amit megtehetsz ennek leküzdésére, ha időben lefekszel a nagy nap előtt, és minimum 6 órát alszol.

Ha ugyanis egész éjszaka virrasztasz a könyv felett, az agyad nem tudja kipihenni magát, és sokkal kevésbé jutnak eszedbe a megtanult információk – ami egyenes úton vezet a stresszhelyzethez.

Lefekvés előtt tilos Kép forrása: 500px.com

2/4 Lefekvés előtt tilos

Ha kifutottál az időből, és mindenképpen kénytelen vagy a vizsga előtti nap késő estig tanulni, próbáld meg beosztani a kávé adagodat.

A lefekvés előtti időszakban már inkább ne igyál semmit, amiben koffein található (sajnos ebbe a tea is beletartozik), és ez nem csak azért fontos, hogy időben el tudj aludni.

Ezek az italok ugyanis bizonyítottan fokozzák a szervezetedben a stresszt, aminek köszönhetően a vizsga napján úgy érezheted, hogy nem tudsz megfelelően koncentrálni.

Kiegyensúlyozott étrend Kép forrása: tumblr, rollinstone007

3/4 Kiegyensúlyozott étrend

Szakértők szerint azok, akik a vizsga előtt egy héttel kiegyensúlyozott étrendet fogyasztanak, sokkal jobban teljesítenek a teszteken.

Sőt, ha a reggelidet alaposan megválasztod, nyugodtabban érkezel majd a helyszínre.

Válassz olyan ételt, ami rostokban és szénhidrátokban gazdag, így az agyadban hosszabb ideig magas lesz az energiaszint – ellenkező esetben viszont az energiatartalékaid gyorsan kiürülnek, és úgy érzed, hogy nem tudsz koncentrálni, sőt, még a könnyű kérdéseken is több ideig kell gondolkoznod.

Képzeletbeli helyzetek Kép forrása: popsugar.com

4/4 Képzeletbeli helyzetek

Amikor tanulás közben tartasz egy kis szünetet, próbáld ki az alábbi trükköt.

Képzeld el magad egy boldog pillanatban (ez lehet megtörtént esemény, de egy vágyálom is), majd hirtelen válts "témát", és képzeld el magad a vizsgateremben.

Ezzel a módszerrel az agyad a vidám helyzetben tapasztalt érzéseket a teszttel társítja majd, és elősegíti a felkészülést, na meg persze a stresszmentes állapotot is.

Az is sokat segít, ha gondolatban látod magad előtt a kérdéseket: képzelj el olyan feladatokat, amelyekre már megtanultad a választ – ez megnöveli az önbizalmadat is.