3 egyszerű dolog, ami segít, ha magányosnak érzed magadat

Írta: ,

Mindannyiunkkal előfordul, hogy néha-néha egyedül érezzük magunkat. Ironikus módon a közösségi média világában mind több időt töltünk egyedül és egyre kevesebbet beszélgetünk élő szóban. Márpedig a magány élménye nem csak a kedvedet rontja el: hosszabb távon akár depresszióssá is tehet, és a szívrendszerre, keringésre is éppen olyan rossz hatással van, mint a stressz. Az alábbi egyszerű dolgok szerencsére segíthetnek, hogy átlendítsd magadat a kellemetlen élményen.

Beszélj idegenekkel!

A legtöbbünket kiráz a hideg a gondolattól is, hogy egy idegent szólítsunk meg, de Juliana Schroeder és Nicholas Epley pszichológusok Journal of Experimental Psychology-ban publikált tanulmánya szerint a félelmünk alaptalan.

A szakemberek azt feltételezték, hogy az idegenekkel való kapcsolatteremtés félelmének gyökere abból ered, hogy úgy gondoljuk, valójában mások nem örülnének a közeledésünknek, vagy éppen a mi kedvünkön nem változtatna sokat néhány mondat, amit egy vadidegennel váltunk. Vizsgálatuk mindkét hiedelmet megcáfolta: kísérleti alanyaikat arra kérték meg, hogy elegyedjenek szóba a mellettük ülővel, miközben munkába utaznak.

A kísérleti csoport tagjai ez után arról számoltak be, hogy sokkal jobban érzik magukat, jobb lett a kedvük, mint a kontroll csoportban utazóknak, akiknek nem kellett senkivel sem beszélgetniük.

Ráadásul azok a gyanútlan alanyok, akiket a kísérletben részt vevők megszólítottak, szintén jobban érezték magukat a beszélgetés után – mindezt úgy, hogy a vizsgált személyek a kísérlet előtt szinte kivétel nélkül úgy nyilatkoztak, hogy egy idegennel való beszélgetés valószínűleg kellemetlen élmény lesz majd mindenki számára.

Idegenekkel beszélgetni tehát egyáltalán nem rossz dolog, és ha nem is arra biztatunk, hogy feltétlenül add ki a személyes adataidat, néhány mondat az időjárásról vagy a közelben álló szép épületről, esetleg egy rövid csevej a közlekedésről máris segít, hogy megteremtsd a kontaktust, ez pedig azonnal hatással lesz mindkettőtök hangulatára. Ha a teljesen idegenektől ódzkodsz, próbálkozz olyanokkal, akikkel gyakrabban találkozol: a zöldségárussal, a postással, emberekkel, akikkel eddig csak elmentetek egymás mellett. Mindkettőtök napját fel fogod dobni!

Jelentkezz ki!

A közösségi média remek platform arra, hogy kapcsolatot tarts távoli ismerőseiddel, de az élő találkozás élményét nem helyettesítheti. Ennek oka, hogy amikor élőben, szemtől szemben beszélgetünk valakivel, az agyunkban endorfin szabadul fel, ami például csetelés során nem történik meg. Így lehet, hogy bár sok barátod van, akikkel beszélgethetsz, mégis magányosnak érzed magadat – az online érkező üzenetek ugyanis nem elégítik ki a társas igényt, amit az agy hiányként érzékel.

A megoldás? Találkozzatok élőben! Akár csak hetente egyszer szervezz társas összejövetelt, társasozzatok, beszélgessetek, vacsorázzatok meg vagy igyatok valamit.

A lényeg, hogy személyesen, együtt töltsetek időt, és ezt ne arra használjátok, hogy a telefont nyomkodva valaki olyannal beszélgettek, aki éppen nincs itt.

Legyél jó szomszéd!

Miközben sokan magányosnak, elszigeteltnek érezzük magunkat, sokszor nem is vesszük észre az orrunk előtt heverő kapcsolatok lehetőségét. Hiszen napi több órát töltünk a kollégáinkkal és mindössze néhány méter választ el bennünket a szomszédainktól. Egy friss tanulmány szerint az amerikaiak egyharmada soha nem tölt időt a szomszédaival, míg a ’70-es években csaknem 30%-uk legalább hetente kétszer szocializálódott velük. Néhány mondat a postaládánál, egy pár szelet sütemény, amit most vettél ki a sütőből, vagy egy virág a balkonládájukba segíthet megtörni a jeget. Gondolj bele, hogy milyen sokan ülnek mindössze egy fallal elválasztva egymástól, mégis magányosan, arra várva, hogy valaki más tegye meg az első lépést. Miért ne lehetnél éppen te az?