10 perces stresszmentesítő gyakorlatok, ha kezd sok lenni az év végi hajrá

Zabolai Margit
Írta: ,
10 perces stresszmentesítő gyakorlatok, ha kezd sok lenni az év végi hajrá

Kép forrása: pilgrim/depositphotos.com

Az ünnepi hajrá vagy az év végi rohanás a munkahelyen éppen azt veszi el az adventból, ami a legfontosabb: a pihenést, a nyugalmat, a ráhangolódást. Fontos, hogy testi és szellemi egészséged érdekében tegyél valamit azért, hogy a nyugalmat visszahozd a napjaidba, még akkor is, ha csak 10 perced van erre. Az alábbi trükkök segíthetnek!

1. Jóga, röviden

A jóga testedzésnek sem utolsó, de ehhez persze rendszeresen és hosszabb ideig kell foglalkoznod vele. Ha viszont csak néhány perced van, akkor is segít, hogy a stressz-szintedet egy kicsit lejjebb vigye.

Ilyenkor érdemes a nyújtásra, az izmok ellazítására, a helyes testtartásra és a légzésre fókuszáló gyakorlatokat elvégezni.

A jógát kezdheted néhány perc meditációval, majd pár napüdvözlet után a kedvenc ászanáidat elvégezve pár perc relaxációval zárhatod a mini gyakorlatsort.

Ha nem vagy túl rutinos, vagy nem tudod, hogyan is láss hozzá, érdemes egy videót hívni segítségül. Ez a kisfilm például reggelre javasol gyakorlatokat, de mivel az izmok átmozgatása, a keringés felpezsdítése és a koncentráció felépítése stresszhelyzetben is ugyanolyan jól jön, a nap bármelyik részében segíteni fog.

2. Lazítás zenével

Tudományos kutatások igazolták, hogy a klasszikus zene hallgatása képes csökkenteni a feszültséget, lelassítja a szívverést és a légzést. Nem mindegy persze, hogy mit hallgatsz, de vannak dallamok, amelyek kimondottan stresszmentesítően hatnak a hallgatóságra. Készíts magadnak egy csésze teát akár a munkahelyeden, tedd fel a fülhallgatódat, csukd be a szemedet, és néhány percre zárd ki a külvilágot!

Az Air a D-dúr szvitből az egyik legismertebb Johann Sebastian Bach-mű, a C-dúrba transzponált átiratok Air G-húrra néven váltak népszerűvé, ezt meghallgathatod például itt:

Debussy egyik legismertebb és legtöbbet feldolgozott szonátája, a Holdfény szintén tökéletes választás lehet például akkor is, ha már lefekvéshez készülődsz, de mostanában nehezen alszol el a stressz miatt. Indítsd el ezt a felvételt, amikor már az ágyban vagy és minden sötét körülötted, csukd be a szemed és kövesd a dallamot, hogy aztán nyugodt és mély álomba szenderülj.

3. Meditáció helyett

Azok, akik képesek meditálni, bizonyára rengeteg segítséget kapnak ebből az állapotból, de a meditáció elsajátítása gyakorlást és időt igényel, és sokaknak soha nem is sikerül. Ha csak néhány perced van, viszont rendkívül stresszesnek, esetleg egyenesen idegesnek érzed magad, remegsz, kalapál a szíved vagy szapora a légzésed, próbáld ki a 4-7-8 légzőtechnikát!

Szívd be egyenletesen a levegőt, amíg négyig számolsz, majd tartsd bent, amíg elszámolsz egytől hétig, végül fújd ki, amíg nyolcig számolsz. Ismételd meg ezt a légzést ötször egymás után, és azonnal érezni fogod, ahogy nyugodtabb, összeszedettebb leszel.

A mély légzésre a tested reagálni fog, megnyugszik, ez pedig visszahat a tudatodra is, segít, hogy összeszedettebb legyél, és ne pánikolj egy feszült szituációban sem.