A matcha tea áldásos hatásai + 3 izgalmas recept

Szabó Erzsébet
Írta: ,

A matcha tea csak nem régen vált rendszeres alapanyaggá a háztartásomban, de alaposan bebetonozta magát. Jótékony hatásairól már régen hallottam, ám idáig nem különösebben foglalkoztam velük. Úgy véltem, elegendő antioxidánst fogyasztok, és egyébként is jobban szerettem kávézni, mint teázni – idáig.

Az elmúlt időszakban egyszerűen nem kívántam a mennyei frissítőt, viszont erősen éreztette a hiányát a koffein. Ekkor akadt a kezem ügyébe újra a matcha tea, ami nem csak az energiaszintemre volt jótékony hatással.

A matcha tea nem olyan formában kerül a boltok polcaira, ahogy azt a többi tea esetében megszokhattuk. A szálas tea helyett a matcha porállagú, ami annak köszönhető, hogy a friss leveleket finom porrá őrlik.

Amikor matcha teát iszol, akkor az egész tealevelet elfogyasztod, ezért minden szempontból teljes értékűnek számít ez a különleges alapanyag.

A matcha tea betakarítása előtt a teaültetvényeket lefedik, és ezzel az árnyékolási módszerrel biztosítják, hogy a teának kiemelkedően magas legyen a klorofill tartalma. 

Kíméletes élénkítő

Az egészségügyi hatásait nehéz még csak felsorolni is, köszönhetően annak, hogy az egyik legerősebb antioxidáns és legjobb anyagcsere gyorsító, ami elérhető a piacon. Nagyon jó barátja azoknak is, akik hozzám hasonlóan, kifejezetten pörgős napokat élnek, ugyanis a matcha tízszer erősebb élénkítő hatással bír, mint egy átlagos, filteres zöld tea.

Ugyanakkor nem kell attól tartani, hogy hasonlóan megterhelő a fogyasztása a szervezetre nézve, mint például az energiaitaloknak, mert a matcha kifejezetten kíméletes élénkítő. Szemben a kávéval, vagy az energiaitallal, amik nagyon gyorsan megemelik az energiaszintünket, majd legalább ilyen gyorsan le is csökkentik azt, a matcha lassan, fokozatosan adagolja az energiát, így tovább is tart a hatása. 

Nem egy klasszikus zöldtea

Már csak a por állaga miatt sem tekinthető a matcha klasszikus teának, ám nem is kapjuk ugyanazt az ízvilágot, amit a zöldteáktól megszoktuk. Számomra a legtöbb szálas tea nagyon durva, nyers, erősen kiérzem a csersavat, ami egyeseknek kifejezetten ízlik, de engem inkább zavar.

Ezzel szemben a matcha tea esetében szó sincs erről, lényegében teljesen semleges, natúr ízvilággal rendelkezik és a jó minőségű változatnak a savasság helyett enyhén édeskés íze van.

Nem marad utána kellemetlen íz a szádban, még akkor sem, ha kellően töményre csinálod. Emiatt a matcha azoknak is ideális választás, akik a zöld teát erős és karakteres íze miatt eddig mellőzték.

Felhasználása

A matcha tea annak köszönhetően, hogy por állagú és semleges ízű, lényegében bármilyen formában felhasználható. Nagyon szeretem a színét, már az élénkítő, ahogy ránézek a zöld árnyalataira, és ezt akár tudatosan is be lehet vetni a sütés-főzés során. A különféle algákat sokan használják természetes ételszínezőként, de gyakran óvatosan kell őket adagolni, mert bármennyire is szépek, általában jellegzetes ízük van. Ezzel szemben a matcha port bátran használhatod színezésre, legfeljebb csak arra kell figyelned, hogy az élénkítő hatást figyelembe vedd.

Érdemes a matcha teát inkább reggelikhez, tízóraikhoz, illetve korai uzsonnákhoz tenni, így garantáltan tudsz majd aludni, és a szervezetet tisztító mechanizmusai (mint amilyen például a vízhajtás), garantáltan nem fogja zavarni az álmodat.

1. Fűszeres matcha tea

A kedvenc receptem a hagyományos matcha tea, ami mellől nem hiányozhat a citromos ízvilág.

Elkészítése:

Ehhez a recepthez egy késhegynyi matcha port kell kb. 3 deci vízhez adnod. Miután alaposan elkeverted, add hozzá egy fél, frissen facsart citrom levét, és néhány levél citromfüvet, mentát. Jéggel tökéletes frissítő!

2. Chia magos matcha zabkása

Szinte minden napom valamilyen kásával indul, és bár sokféle alapanyagot használok, néha szeretem színesíteni a reggeleke

Erre a célra remek választás a matcha, amivel egyszerre letudom az élénkítő hatást is.

Elkészítés:

Hagyományos módon készítem a zabkását, kb. másfélszeres vízben főzve, a megszokottnál kicsit hígabbra, hiszen chia magot is teszek bele, ami jelentősen sűríti ezt a fogást. Miután kész, kicsit megturmixolom – ekkor kerül bele a matcha por is. Ízlés szerint bármivel feldobhatod a kását, granolával, kókuszpehellyel, és persze friss gyümölcsökkel.

3. Banános matcha smoothie

A matcha smoothiek mindig csodásan mutatnak, és elkészítésükkor csak egy dologra kell figyelned: ne turmixold őket össze piros-lilás színű gyümölcsökkel, mert így elveszítik a szép, zöld színüket.

Nálam abszolút befutó a banános-rizscsíra proteines matcha smoohite, amit ha sűrűbbre készítek, akkor tányérban, ha hígabbra, akkor pohárban tálalom.

Elkészítése:

Ennek is végtelenül egyszerű az elkészítése: a banánt némi matcha porral, rizsproteinnel és vízzel, vagy növényi tejjel összeturmixolom – ezt követően már lehet is fogyasztani. Ha van egy jó turmixgéped, akkor érdemes fagyasztott banánt használnod, mert úgy csodálatosan krémes banánfagyit készíthetsz ugyanezekkel az összetevőkkel.

Képek forrása: [email protected]/Depositphotos.com1 / 2 / 3 

Fókuszban

Bor, gasztronómia és kultúra – Ez vár Budapest Borfesztiválján

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!