Így pörgesd fel magad, ha jön a holtpont!

Írta: ,

Az erő veled van – mondták a Csillagok háborújában is, de valóban így van ez? Sokszor vagyunk fáradtak, amikor jól jönne egy kis energia, ami feltölt egész napra. Ráadásul szeptemberben, a nyaralás után, nehéz visszarázódni a mindennapokba, és igazi kihívás a legjobb teljesítményt nyújtani.

Ha nem állandó bágyadtságról van szó, hanem csak pillanatnyilag érzed enerváltnak magad, a jól bevált kávé, tea és energiaital mellett zöldséggel és gyümölccsel is megemelheted az energiaszintedet.

A klasszikus italokban két összetevő adja meg a szükséges energiát: a koffein és a cukor, de a light frissítőkben természetesen más típusú energianövelő összetevők is vannak.

Azt már régóta tudjuk, hogy a koffeintartalmú italok képesek rövid távon „felpörgetni” a szervezetet, de hogy hogyan befolyásolja a koffein az idegrendszert? A legismertebb stimuláló szer számos ingerületátvivő anyagra és enzimre van hatással, többek között gátolja az adenozin (fáradtságjelző anyag) működését, a központi idegrendszer enyhe serkentőszere, emellett segít a cukorbetegség, a Parkinson-kór és a májcirrózis elleni védekezésben.

Természetesen a pozitív hatások mellett említést kell tennünk a negatívumokról is. A koffeinfogyasztás megemeli a pulzust, a vérnyomást, a gyomorsavtermelést, gyorsítja az anyagcserét és vízhajtó hatása is van, így érdemes kontroll alatt tartani a kávéfogyasztást.

Az energizáló zöldségek és gyümölcsök fogyasztása már inkább a tudatosan táplálkozók körében hódít, azonban érdemes kipróbálni, így egy-két kávé kiiktatható a mindennapokból.

Hallottál már az inositról, ami egy gyűrűs, többértékű alkohol? Zsírbontó és koleszterinszint csökkentő hatásáról ismert, magas korpatartalmú gabonafélékben, babban és néhány gyümölcsben is fellelhető, de a guarana, a ginkgo-biloba, valamint a ginzeng is segít legyűrni a fáradt perceket.

Ha húsimádó vagy, a Q1 enzim a „barátod”, hiszen ezekben található meg leginkább. A Q1 a sejtekben szállítja a hidrogént a citrátkörhöz, segíti a Q10 enzim aktiválását, fokozza az adrenalin és dopamintermelést. Hiánya fáradékonysághoz, levertséghez, memóriaromláshoz és mozgáskoordinációs zavarhoz vezet.  

Ha az egyszerűséggel nem éred be, kombinálhatod is az összetevőket, készíts vitalizáló italt almából, citrusfélékből és körtéből, vagy fogyassz citromfű és borsmenta teát!

A lehetőségeknek csupán a fantáziád szab határt, kísérletezésre fel, és hidd el, tele leszel energiával!