Egészséges köret alternatívák, ha unod a rizst és a salátát

Írta: ,

Ha egészségesen szeretnél táplálkozni, nem csak a saláta és a rizs jöhet szóba, mint köret. Mutatunk néhány tökéletes alternatívát!

Quinoa Kép forrása: cooktoria.com

1/4 Quinoa

Ezt az elképesztően furcsa nevű köretet magyarul rizsparéjnak hívják, és Dél-Amerikában már több ezer évvel ezelőtt termesztették. Nem csak evésre szolgált, hanem gyógyítási szertartásokra is használták. Az inkák chisaya mama-nak, azaz a gabonák anyjának nevezték.

A quinoa rendkívül tápláló, gluténmentes, könnyen emészthető és magas a fehérjetartalma, így tökéletes köret lehet belőle, ha megkedveled az ízét.

Mosást követően kétszeres vízben nagyjából negyed óráig párold, reggelihez pedig tejben is megfőzheted.

Bulgur Kép forrása: savormania.com

2/4 Bulgur

A bulgur igazi szuperköret, és nagyon könnyű elkészíteni. Sokkal kevesebb ideid kell főzni, mint a rizst, és már magában is sokkal ízletesebb.

A bulgur tulajdonképpen tört, előfőzött, szárított búzaszemekből áll, amelyeket általában hántolnak és a napon szárítanak.

Ez is nagyon régi gabonaféle, már 8000 évvel ezelőttről is találtak bulgur maradványokat. Nagyon jól átveszi az ízeket, így nem csak magában, de salátákhoz is tökéletes, nagyobb szemű fajtái pedig külön köretként is fogyaszthatóak.

Kuszkusz Kép forrása: simplyscratch.com

3/4 Kuszkusz

A kuszkusz Észak-Afrikában ezer éve nemzeti étel – régen megfőzve, hússal összegyúrva tálalták, és egy nagy tálból közösen falatozták. Ma már leginkább köretként esszük, méghozzá azért, mert igazán egészséges, és nagyon egyszerű elkészíteni.

Európában a szicíliai kuszkusz terjedt el, Brazíliában legalább háromfélével dolgoznak: a kukoricaliszttel, a tápiókával és a rizzsel készült változattal. Az itthon ismert verziót általában elég csak negyed órára meleg vízbe önteni, főzni sem kell, magától megpuhul.

Édes verzióban, cukorral, tejjel és aszalt gyümölcsökkel is nagyon finom.

Édesburgonya Kép forrása: thefoodcharlatan.com

4/4 Édesburgonya

Az édesburgonya sokkal-sokkal egészségesebb „hagyományos” társánál, mivel sokkal több vitamin és ásványi anyag van benne. Hátránya, hogy a fehérjetartalma alacsonyabb, és kevesebb benne a szénhidrát is.

Magas a béta-karotin tartalma, és gyakorlatilag bárhogy megcsinálhatod, ahogy a normális burgonyát szoktad – bár ha olajban kisütöd, kevésbé lesz egészséges, mintha mondjuk a sütőben grilleznéd meg.

Kicsit édesebb az íze, de még így is tökéletes sós köretnek is. Nem olcsó, de hamar eltelít, így egy-két gumónál nem kell több egy-egy étkezéshez.