Soha nem késő elkezdeni - te is lehetsz futó!

Sándor Alexandra
Írta: ,
Soha nem késő elkezdeni - te is lehetsz futó!
„A láb mindig kéznél van” – szokták mondani. Meg azt is, hogy most túl hideg van, túl sötét, túlságosan fúj a szél, ráadásul egyébként sincs rá elég idő, energia vagy éppen pénz. Sőt, ez egy olyan mozgásforma, aminél nem elég az indulni: eleinte megpróbáltatást jelent minden egyes lépés. Még mielőtt azonban elkönyvelnéd, hogy sosem fogsz azok közé tartozni, akik szinte elrepülnek melletted munkába menet, gondold végig a következőket!
Ha szűkös az időkeret

Igen ám, de mit tehetsz, ha semmiképpen sincs két órád az edzésre? Hanem mondjuk csak egy, vagy fél? Netalán összesen húsz perc, amit ki tudsz szorítani? A rossz hír, hogy a megoldás egy kicsit fájni fog. A jó, hogy így is van esélyed életed legjobb formáját hozni, s azt is eláruljuk, hogy hogyan.
Az egyik lehetőséged valamilyen fitnesz DVD edzésprogramjának otthoni követése – legyen az például aerobik vagy kettlebell. Hátránya, hogy nem szakadsz ki a megszokott környezetedből, ahonnan elég sok minden kizökkenthet.
A másik opció pedig, hogy nyúlcipőt húzol, és a saját tempódban, az általad meghatározott idő- vagy távolságbeli célnak megfelelően (esetleg „nyomom, amíg bírom!” alapon) kocogsz egyet a környéken. Ehhez először is kényelmes sportcipőre és ruhára lesz szükséged, okostelefonod segítségével pedig pontosan megtudhatod az eredményed.
Az elinduláshoz és a folytatás a fejedben dől el – tested csupán a tudatod parancsát teljesíti a saját lehetőségeihez mérten. Egyértelmű tehát, hogy ha van két egészséges lábad, valamint nincs olyan problémád, aminél ez kifejezetten ellenjavallt, született futó vagy. Legfeljebb még nem tudsz róla.

Hogyan tartsd a lábakat?

Fontos, hogy mielőtt belevágsz, tisztában legyél néhány technikai tudnivalóval, amelyekhez a kezdő futók leggyakoribb hibái kapcsolódnak.
- Állj fel, és lépj egy átlagos méretűt előre az egyik lábaddal!

Nézd meg, milyen helyzetben van most pontosan az elől lévő végtag – ennél nem szabad előrébb lépned a kocogás alkalmával. A profi futók több kisebbet lépnek, nem pedig arra törekednek, hogy minél jobban előre vágtasson alóluk a lábuk.
- Most lépj előre egyet úgy, hogy a súlyodat a talpad középső harmadára helyezd: ne a sarkadra, de ne is a lábujjaid közelébe! Futás közben lehetőleg minden lépésnél így kell landolnod. Amennyiben a sarkad ér először földet, sokkhatásnak teszed ki az ízületeidet és a gerincedet. (A speciális futócipők elősegítik a helyes landolást, idővel érdemes lesz beruháznod egyre.)
- A következő lépésnél az előzőeket szem előtt tartva a kilépő lábadat először emeld a másik térdhajlat magasságába! (Ügyelj rá, hogy a térded ne lendüljön túlságosan előre, mert akkor beleesel az első hibába…) Az ideális futólépés ilyen: nem elég csupán néhány centiméterre eltávolodnod a talajtól, mert akkor lassúbb leszel, ráadásul növeled a botlás veszélyét.

Fókuszban

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba