Van egy edzés, amivel tovább maradhatsz fiatal - tanulmányok szerint

Nagy Niki
Írta: ,

A rendszeres sport pozitív hozadékait még felsorolni is fárasztó lenne, mégis, a listába most egy újabb elem is került: egy friss kutatás kimutatta, hogy ha rendszeresen, valamilyen cél érdekében edzel, akkor megelőzheted az öregedéssel járó egyik legsúlyosabb kockázati tényezőt, és egészségesek maradhatnak az ereid – ezzel pedig a szív- és vérkeringési betegségek esélye is lecsökken.

Ahogy öregszünk, a testünk folyamatosan változik, és sajnos sokszor nem is a legjobb irányba. Ez a helyzet az ereinkkel is, amik az idő előre haladtával előbb-utóbb megkeményednek, rugalmatlanabbak lesznek, ez pedig szakértők szerint drámaian megnövelheti a vezető halálok, a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét. Egy friss kutatás most kimutatta, hogy a rendszeres, célorientált mozgás segíthet az erek rugalmasan tartásában, és ezzel csökkentheti az öregedéssel járó kockázati tényezőket.

A Journal of the American College of Cardiology tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerzői szerint ugyan nincs mindenkinek egyetlen olyan univerzális sport, ami hathat, de a hosszútáv-futással nagyon nem lehet mellélőni.

A kutatásban 138 maratonistát vizsgáltak meg aszerint, hogy milyen hatással volt az érrendszerükre a rendszeres mozgás.

A futók korábban nem teljesítettek még maratoni távot, most egy részletes edzőtervet kaptak, amely szerint átlagosan háromszor kellett egy héten futniuk, 17 héten keresztül, a verseny előtt. Az edzések intenzitása egyre csak növekedett, ahogy a verseny ideje közeledett.

Még az edzésprogram megkezdése előtt a kutatók megmérték a résztvevők vérnyomását, és azt, hogy mennyire merevek az aortáik. Utóbbi mérések alapján aztán kiszámolták, hogy az aorták alapján milyen az alanyok biológiai kora, majd ugyanezt megnézték a verseny után egy és három héttel is.

Az eredmény egyértelműen az volt, hogy az első maratonisták biológiai életkora csökkent, és az öregedéssel járó érrugalmatlanság enyhült. A rendszeres, célorientált sport átlagosan négy évet csökkentett a vérkeringési életkorukból.

Érdekes, hogy az idősebb férfiak, akik rosszabb egészségügyi állapotról kezdték az edzést, nyertek a legtöbbet a mozgással, és az ő ereik fiatalodtak meg arányaikban a leginkább.

A kutatók kijelentették, hogy az eredményeik alapján akár már hat hónapnyi sporttal vissza lehet fordítani az öregedés egyik legveszélyesebb következményét, ami óriási előrelépés lehet az egészséges test fenntartásában, és a biológiai öregedés lelassításában. Bár most egészséges embereket vizsgáltak, a szakértők szerint sokkal nagyobb eredményt is el lehetne érni olyanokkal, akik egyébként nagyobb érmerevséggel rendelkeznek, és sokkal veszélyeztetettebbek a szív- és érrendszeri betegségekkel kapcsolatban.

Valószínűleg az eredményeknek köze van egyébként ahhoz is, hogy azok, akik egy ilyen szigorú edzéstervet követnek, és célorientáltan edzenek, azok jellemzően jobban is alszanak és egészségesebben esznek, hiszen fontos számukra, hogy az edzésterv végén, a versenyen jól teljesítsenek.

A szakértők szerint ennek legalább annyi hatása lehet az eredményre, mint magának a mozgásnak. 

A kutatók kijelentették, hogy nem biztos, hogy mindenkinek a futás a megfelelő mozgásforma, a cél az, hogy egy olyan sportot találjanak, ami aktív fizikai igénybevétellel jár, és aminél tartani tudják a heteken át zajló edzéstervet. A lényeg a kitartás, nem pedig az intenzitás.

Fókuszban

Lehetünk anyagilag biztonságban, ha baj van - Megtakarítás nélkül is!

Harmónia kívül-belül - Tökéletes páros a Lenortól

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra!