3 ok amiért a testmozgás boldoggá tesz

Kővári Laura
Írta: ,
3 ok amiért a testmozgás boldoggá tesz
Érezted már, hogy boldogabb és kiegyensúlyozottabb vagy edzés után? Ezzel nem vagy egyedül. Tudd meg miért okoznak boldogságot a fizikai aktivitások!

Edzés közben az agyban olyan vegyi anyagok termelődnek, amelyek növelik boldogság érzetünket,  elnyomják a fájdalmat és a rossz érzéseket. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy 30 perc fizikai aktivitás szükséges ahhoz, hogy javuljon általános életvitelünk, hogy boldogabbnak és kiegyensúlyozottabbnak érezzük magunkat. Bizonyított tény, hogy a testmozgás hatékony módja a depresszió csökkentésének. Lássuk milyen vegyi anyagok termelődnek a testmozgás során, és milyen hatásuk van ránk.

Endorfinok

Fél óra testmozgás után az agyban endorfinok kezdenek felszabadulni. Az endorfinok fájdalmat csillapítanak és kellemes érzést idéznek elő. Ez a folyamat gátolja számos neurotranszmitter működését, így csökken a fájdalomérzet is. Endorfin nemcsak testmozgás során termelődik, izgalmi állapotok, fűszeres ételek, orgazmus időpontjában is kialakul.

Szerotonin

A szerotonin olyan neurotranszmitter, amely az öröm érzéseket befolyásolja és különböző testi funkciókra is hat, mint az alvás, ébredés, hangulat, libidó, étvágy. A szerotonin közvetlenül felelős a depresszió, szomorúság érzéséért is - a túl nagy szerotonin szint ugyanúgy képes erős boldogságot, mint súlyos depressziót kiváltani. A szerotonin egyik formája a jól ismerd MDMA (ecstasy), amely eufória és kényelem érzetét váltja ki, és megváltoztatja a tapintási érzeteket. Testmozgás során az agy egészséges szintre növeli a szerotonin termelést, ezért érzik ilyenkor az emberek sokkal optimistábbnak magukat. Azok, akik rendszeresen sportolnak, több szerotoninnal rendelkeznek, így általánosan boldogabbnak érzik magukat.

Dopamin

Ez a kémiai anyag segíti szabályozni a motoros funkciókat, szerepet játszik a koordinációban és az izmok működésében. Miközben a testmozgás növeli a szerotonin szintet, a dopamin elősegíti a fizikai aktivitást amelyet úgy érezzük, örömmel végzünk. Az agy ezért mindig kellemes érzéseket társít a fitneszhez és egyéb mozgásformákhoz. Minél többet mozgunk, annál inkább ösztönöz szervezetünk, hogy folytassuk a tevékenységet és újra átéljük ezt az érzést.

Fókuszban

Ideje lenne mindenkinek áttérni! Az NKM E-számla jó a környezetnek, az ügyfélnek és most a kórháznak is

Így tanítsd meg a gyerekednek, mi a jó és a rossz érintés

Egy mobil, amivel bátran villoghatsz, de nem kerül egy vagyonba

Tiszta lakás, ragyogó jókedv