Túlhajtottad magad? Az izomláz okai, kezelése és elkerülési módja

Jankovics Anna
Írta: ,
Túlhajtottad magad? Az izomláz okai, kezelése és elkerülési módja

A jó időben egyre többen megyünk ki a szabad levegőre, bicajozni, futni, sportolni. A hosszúra nyúlt tél miatt izmainknak megerőltető a hirtelen, nagy mennyiségű munka. Szélsőséges esetben hőemelkedést is okozhat az izmok ilyen jellegű megerőltetése. Pedig az izomlázat el lehet kerülni, mivel nem feltétlenül a mozgás hatékonyságát tükrözi bekövetkezése.

A tejsav a bűnös?

Azt tanultuk az iskolában, hogy egy kis izomláz jót is tesz, és hogy a mozgás után, az izomsejtek elégtelen anyagcseréjeként odakerülő tejsav okozza a fájdalmat. Ám ez az elmélet megdőlni látszik.

Tejsav minden anaerob mozgás közben és közvetlenül utána termelődik, felezési ideje pedig 20 perc – azaz ennyi idő alatt bomlik le a termelődött tejsav fele. Az izomláz mégis órákkal, egy nappal a mozgás után jelentkezik.

Mikro sérülések az izomban?

Régebbi kutatások szerint úgy vélik, hogy mozgás közben apró sérülések, szakadások keletkeznek az izomban.

Ezeken a szakadásokon keresztül víz szivárog az izomszövetbe a sejtek közé. Ennek hatására az izomszövet megnyúlik és megduzzad, a mikro sérülések helye pedig begyullad, ami fájdalmat, merevséget okoz.