Tulajdonképpen mi pontosan a kardió edzés?

Írta: ,

Amikor azt olvasod tippként, hogy napi fél óra kardió mozgás is elég ahhoz, hogy egészségesebb legyél, máris lelkiismeret-furdalásod lesz, hogy ma sem mentél el futni? Semmiképp se érezd ettől rosszul magad, mert nem csak a kocogás és a bringázás lehet jó a szervezetednek! 

A kardió szó latin eredetű kifejezés, jelentése: szív. A kardió edzések, vagy más néven állóképesség-fejlesztő edzések a szívre, a keringési és a légzőrendszerre gyakorolnak pozitív hatást.

Az ilyen jellegű edzésprogramok esetén is a legfontosabb a fokozatosság, a változatosság, és nem utolsósorban a rendszeresség!

A kezdőknek és az újrakezdőknek, a túlsúlyosoknak, valamint a keringési problémákkal küzdőknek különösen be kell tartaniuk a fokozatosság elvét.

Nekik az alacsony intenzitású kerékpározással – melynek során ülő helyzetben kevésbé terhelik ízületeiket – , vagy az igazán ízületkímélő úszással célszerű kezdeniük.

Mennyi kardió edzés javasolt?

A rendszeresség fontos edzéselméleti szempont: az átlagember számára minimálisan heti három alkalommal 20-30 perc aerob edzés javasolt, és innen lehet eljutni a haladó – heti öt alkalommal végzett – 60 perces kardióprogramig.

Természetesen akár napi 10-15 perc testmozgásnak is óriási jelentősége van, így az ajánlásaim pusztán egy optimális kardióprogramra vonatkoznak.

Sőt, azt vallom, hogy 20 perc kardió edzés alatt minden létfontosságú élettani folyamat lejátszódik a szervezetben.