Tudtad, hogy fejgörcsöt is okozhat a rossz tartás?

Írta: ,

Előző cikkemben összefoglaltam, mi okozhat gerincferdülést és hátfájást. Most azt is megtudhatod, milyen izmokat kell megerősítened ahhoz, hogy elfelejthesd a fájdalmat, illetve arról is írok, hogy a különböző tartási hibáknak milyen kellemetlen következményei lehetnek még.

Sok ülés = sok fejfás?

A sokak életét megkeserítő fejgörcs megelőzésére próbálok most néhány tanácsot adni. A fájdalom sokszor szinte elviselhetetlen, és a legváratlanabb pillanatokban jelentkezik. A migrénes fejfájást sokan tipikus női „hisztinek” titulálják, ugyanakkor vizsgálatok kimutatták, hogy a fájdalom erőssége olykor a szülési fájdalmakkal vetekszik. Az orvosok általában fájdalomcsillapítók szedését javasolják, és esetleg még egy röntgenvizsgálatra is beutalják a pácienst. Ebben az esetben a felvételeket érdemes eljuttatni egy csontkovácshoz, illetve kiropraktőrhöz is. (A kiropraktika egy természetgyógyászati módszer, melyről bővebben itt olvashatsz.)

Előfordulhat, hogy a hosszan tartó ülőmunka hatására a gerincet tartó izomkötegek elgyengülnek – ami a mozgásszegény életmód következménye is! –, és a porckorongok nem megfelelő helyzete, valamint kopása együttesen okozzák a nagyon erős fejfájást. Ilyen esetekben a legfontosabb a csigolyatestek helyzetének optimalizálása és a személyre szabott torna. Utóbbi fejkörzésekből, nyújtózkodásból, függeszkedésből, húzódzkodásból, valamint gyors- és hátúszásból állhat.

Testtartási hibák

Kérj meg valakit, hogy fotózzon le oldalról! Mit látsz? (Oldalnézetből hozzávetőlegesen a következőképpen mutat a helyes testtartás: a tekinteted előre néz, az áll vízszintes. A testen áthaladó súlyvonal a következő pontokat metszi: fejtetőtől indulva a fülön, a nyaki csigolyákon keresztül a vállon át végighalad az ágyéki csigolyákon is.)

És ha valami nem stimmel, nézd meg, hogy az alábbi testtartási hibákat nézve te melyik csoportba tartozol:

Lapos hát: A háti szakasz csaknem lapos, ami az ágyéki lordózis (görbület) csökkenésével párosul. A hátizom is gyenge, ezért gyakori hátfájás jelentkezhet.

Kifolordotikus hát: A háti kifózis (a gerinc hátrafelé történő domborulata) és az ágyéki lordózis is fokozott. Ez akkor jöhet létre, ha az izomzat nincs arányban a test növekedésével.

Nyerges hát: Az ágyéki lordózis nagymértékben fokozott. A has előrelóg, és a test súlypontja is megváltozik.

Domború hát: A háti kifózis nagymértékben fokozódik. A gyenge hasi és mellkasi izom miatt a légzési kitérések csökkennek.

Melyek a gerincfeszítő izmok?

Az emberi test tartásában a gerincfeszítők is nagy szerepet játszanak. A törzsedhez a végtagjaid mint függelékek csatlakoznak. A törzs izmai ezért ugyanolyan lényegesek, mint egy háznak az alapja. Hogy megértsd a dolog jelentőségét, lássuk a törzs izmainak funkcióit szép sorjában. Mindenekelőtt védik a belső szerveket és a gerincet. Azért kockás például az izmos has, mert rövid blokkokból áll, hogy erősebb védelmet nyújtson. A test tartásában több izom működik együtt. Ilyenek az egyenes hasizom mellett a külső és belső ferde hasizmok, valamint a haránt hasizom is. Utóbbinak nagyobb jelentősége van a testtartásban és a gerinc védelmében, mint az egyenes hasizomnak: a haránt hasizom a törzset egyfajta övként veszi körbe, és így fejti ki a hatását. Ha tudni szeretnéd, hogy hol van a haránt hasizmod, csak köhögj egyet, és azonnal érezni fogod. De ha a köldöködet hasi légzés segítségével a gerincoszlophoz próbálod közelíteni, akkor is működésbe lép.

Tehát félrevezető lehet, ha egy kockás hasú strandolót látsz, hiszen nem az egyenes hasizomtól leszünk a legerősebbek! A haránt hasizom erősítése ugyanolyan fontos, érdemes tehát az oldalsó hasizmaidat is megdolgoztatnod, na és persze a mély hátizmaidat is, de erről majd a következő cikkemben írok bővebben.

Ha még többet szeretnél olvasni a sportolásról, vagy megtalálni a neked megfelelő mozgásformát, Formáld magad! – Változtass! Segítek neked című könyvemben még több fontos infót és hasznos tanácsot olvashatsz!