5 hatalmas tévhit az edzéssel kapcsolatban - Te is bedőltél ezeknek?

Írta: ,

Ha te is rendszeresen sportolsz – vagy még csak tervezed –, jobb ha tisztában vagy a leggyakoribb tévhitekkel, melyek többet ártanak, mint használnak.

1/5 Reggel a legjobb futni

Talán már te is hallottad azt a megállapítást, hogy reggel, üres gyomorral érdemes futni, ha fogyás a cél.

Nos, ezt meg kell cáfolnunk: az edzés ideális időpontja nem napszak függő, sokkal inkább azon múlik, hogy te mikor érzed igazán úgy, hogy jólesik, kész vagy rá – ez lehet akár reggel, munka előtt vagy épp késő este, tulajdonképpen mindegy.

Kutatások bizonyítják, hogy az eredmény tekintetében nincs különbség a korai vagy az esti órákban végzett edzés között.

Ami igazán számít, az a rendszeresség – ha tehát eltökélted, hogy sportolni fogsz, tarts magad az elhatározásodhoz, és nyugodtan kísérletezz vele, hogy mikor esik jobban a mozgás.

2/5 Nem számít, ha kiesik néhány hét az edzésben

Sajnos ez sem igaz.

A rendszeres sportot megszokja a tested, ám ha hirtelen abbahagyod, már akár egy hét alatt is veszthetsz az izomzatodból.

Ezért ha nincs is időd vagy energiád egy teljes edzésre, inkább azt ajánljuk, hogy végezz könnyített, vagy rövidített változatot, mintsem teljesen kihagyd.

3/5 Az agyadat rejtvénnyel és puzzle-lel tudod leginkább edzeni

Tévedés!

Bár a fentebb felsorolt tevékenységek szórakoztatók és valóban megdolgoztatják a tekervényeket, a fizikai aktivitás még jótékonyabb hatással van az agyunkra.

Vizsgálatok sora bizonyítja, hogy a rendszeres sport nem csak az általános kedélyállapotot, de a memóriát és a koncentrációs képességeket is fejleszti.

Bizonyára te is tapasztaltad már, hogy egy kiadós edzés után jobban fog az agyad, ha leülsz tanulni – ha pedig még nem, itt az ideje, hogy kipróbáld.

 

4/5 Futni csak hosszútávon érdemes

Ahogy az élet többi területén, úgy a sportban sem szerencsés a szélsőséges gondolkodás. Ha tehát például futásra adod a fejed – de igaz ez más sportágakra is – , és még kezdő vagy, ne akarj egyből maratoni távokat meghódítani.

Nem csak a korábban említett rendszeresség, a fokozatosság is rendkívül fontos, ha edzésről van szó. Igaz, hogy a futásban nagyon gyorsan lehet fejlődni, de ne akarj mindent azonnal.

Előbb szokja meg a tested a mozgásformát, aztán növelheted a távokat.

Egyébként a felmérések szerint a rövid- és a hosszútávfutók is hasonló előnyöket élveznek a futás révén, és akár a kocogás vagy a gyors séta is nagyon hasznos lehet. Sőt, egyes vélekedések szerint még egészségesebb, mint a gyors tempójú futás, mivel kíméli az ízületeket, kevésbé rázkódunk közben.

 

5/5 Minél többet edzel, annál jobb

Bár mint ahogy említettük, a mozgásban kulcsfontosságú a rendszeresség, nem szabad túlzásba vinni.

Még ha rövid idő alatt is akarsz formába lendülni, akkor sem érdemes minden egyes nap edzened, hiszen a szervezetednek szüksége van a regenerálódásra, mely csakis a pihenés által érhető el.

Persze, nem azt mondjuk, hogy egy kiadós edzés utáni napon egész nap csak feküdj az ágyban, de fontos, hogy ne hajszold túl a tested, mert az könnyen sérüléshez vezethet, aminek aztán tényleg kényszerpihenő a vége, utána pedig kezdheted az egészet elölről.

Azt tanácsoljuk, hogy egy héten legalább egy pihenőnapot tarts, hogy aztán újult erővel vághass bele újra az edzésbe.