Ne tedd! A leggyakoribb hibák, amikkel elrontod az edzéseidet

Szabó Erzsébet
Írta: ,
Ne tedd! A leggyakoribb hibák, amikkel elrontod az edzéseidet

Kép forrása: ArturVerkhovetskiy/Depositphotos

Aligha van, aki mindig a hibátlan maximumot tudja nyújtani az edzésein – de azért nem árt, ha némi szakértelemmel, háttérismerettel vágunk neki testünk átformálásának. Ez nem csak amiatt lényeges, hogy kivédd a sérüléseket, hanem azért is, hogy elérd a céljaidat: ha nem látsz fejlődést, akkor érthető módon a motivációd is alábbhagy. De milyen hibák kivédésével lehetsz sikeres?

Nem veszed figyelembe a sportitalok energiatartalmát

Aki nálunk belép a konditerembe, szinte azonnal kér valamilyen „pörgetőt” annak érdekében, hogy jobban teljesítsen az edzésen. Én már eleve kétségekkel fogadom a különféle teljesítményfokozókat, bár nem kérdőjelezem meg, hogy megfelelően alkalmazva hatékonyak is lehetnek. Azonban, ha nem valamilyen versenyre készülsz sőt, inkább csak fogyni szeretnél, akkor jól meg kell gondolnod, vásárolsz-e ilyen termékeket.

Az energiaitalok – ahogy arról a nevük is árulkodik – sok energiát, cukrot tartalmaznak. Természetes tehát, hogy segítenek mozgósítani az energiakészleteidet, ugyanakkor a fogyasztás mértékétől függően akár semmissé is tehetik az erőbefektetésedet. Egy átlagos kardió edzésen, amin elégetsz kb. 400-500 kalóriát, igenis számít az a minimum 120 kalória, amit egy doboz energiaital jelent. 

IgorVetushko/depositphotos.com

Nem változtatsz az edzésterveden

Jól emlékszem az első lábnapomat követő izomlázamra: annyira fájt mindenem, hogy tényleg alig tudtam menni, pedig – utólag visszatekintve – a legkevésbé sem volt durva az edzésem. Akkor aggódtam, hogy ez majd mindig így lesz, de nagyon gyorsan alkalmazkodott a szervezetem a terheléshez. Néhány hét múlva azt vettem észre, hogy már akkor sincs izomlázam, ha tényleg – az aktuális erőnlétemhez képest – a lehető legtöbb súlyt tettem fel a gépekre. Ideje volt változtatni az edzéstervemen!

Három-négy hónap után neked is szükséged lesz az edzésterv változtatására, különben nem fogsz olyan ütemben fejlődni és átalakulni, ahogyan szeretnéd.

Persze nem kell kizárnod minden korábbi gyakorlatot, de néhányat érdemes újra cserélni, más intenzitásban, ismétlésszámban beiktatni őket az edzéseidbe. 

nd3000/depositphotos.com

Mindig egyedül edzel

Számomra az edzés igazi énidő: ilyenkor kizárom a világot, zenét hallgatok és teljesen feltöltődök. Azonban nem mindig jó ötlet egyedül edzeni, legalábbis hosszútávon nem feltétlenül motiváló. Ha vannak ismerőseid, barátaid az edzésekről, akkor már csak miattuk is veszed a fáradtságot, és azokon a napokon is elmész mozogni, amikor egyedül valószínűleg nem indulnál el.

További előny, hogy egy edzőtárs, vagy akár egy edző új perspektívákat, gyakorlatokat mutathat neked, a többiekkel tapasztalatot cserélhettek egymással és még segíthettek is a másiknak. Nem szívesen kérünk segítséget vadidegenektől a teremben, de ha van valaki, akiben megbízol, aki melletted van néha az edzéseken, akkor az a teljesítményedre is pozitív hatást gyakorol. Például úgy, hogy átlendít a holtponton, vagy ha emelsz a súlyokon, akkor megkéred, hogy álljon melléd a biztonság kedvéért. 

Túl sokat kardiózol

Ha fogyni szeretnél, akkor jó ötlet a kardió, ha viszont igazán formásodni is, akkor nem az. Mindezt úgy írom, hogy világéletemben nagy kardió-rajongó voltam, és a mai napig szeretem ezeket a mozgásformákat. Azonban éppen a napokban hasonlítottam össze, milyen volt az alkatom a sok kardió mellett, és milyen most, hogy nehéz súlyokkal edzek.

Dacára annak, hogy három kilóval többet mutat a mérleg, jóval vékonyabbnak tűnök – nem beszélve arról, hogy éppen a megfelelő helyeken sikerült formásodnom.

Ennek az egésznek az az oka, hogy a kardió edzés során kalóriát égetünk, de a zsírtartalékokhoz csak vészhelyzetben nyúl a testünk: sajnos előbb kerül sorra az aktuálisan mozgatható energiakészlet és az izomzat. Ellenben, ha az izmainkat növeljük, akkor azok szépen kirajzolódnak majd, és a súlyzós edzéseket követően a zsírégetés folyamatát is hosszabb ideig fenntarthatjuk. Nem beszélve arról, hogy a nagyobb izomtömeg energiaellátáshoz több kalóriára van szüksége a szervezetünknek, tehát jóval könnyebb lesz őrizni a karcsúságot, a jó formát.

Amennyiben mégis inkább kardióznál, a legalkalmasabb időszak vagy az éhgyomorra történő edzés, vagy a súlyzózást követően kell ráállnod valamelyik kardió gépre.

Khakimullin/depositphotos.com