Sport harminc fölött – mire figyelmeztet a szakértő?

Írta: ,

Aki már gyermekkora óta sportol annak nem kérdés, hogy a sport az élet része. Sajnos azonban nem mindenki számára tűnik ilyen nyilvánvalónak a rendszeres testmozgás. Müller Dénest, a zuglói Green Fitness and Beauty klubvezetőjét kérdeztük arról, mire figyeljen egy harminc fölötti hölgy, ha úgy dönt, sportolásra adja a fejét.

Két fő drive van ma az emberek fejében, ami miatt belevágnak a rendszeres mozgásba – mondja Müller Dénes. Az egyik az egészség, tehát vagy szeretnének egészségesek maradni vagy feltűnt az életükben valamilyen betegség és a tünetek enyhítésének egyik lehetőségét a sportban látják.

A másik drive a szexualitás. Szeretnének vonzóak lenni, nem csak mások, hanem a saját értékrendjüknek megfelelően is. Harminc fölött azonban már be kell vallani, gyengébben teljesítünk. Ennek leginkább hormonális és életmódbeli okai vannak. 

A harminc fölötti szervezet elkezd változni és sajnos nem a kedvező irányba – magyarázza a szakember. Ha ezen javítani szeretnénk és van is hol, akkor mindenképpen kezdjük azzal, hogy leszokunk a dohányzásról, a sok kávéról, kerüljük a stresszt és a túlzott napozást, szoláriumozást. Emellett a fogamzásgátlók is rendkívül károsak a női szervezetre – mondja Müller Dénes.

A legtöbb nőnél a májfoltok megjelenése, terjedése és az elhízás ebben a korban a fogamzásgátló tabletták számlájára is írható. Továbbá a tejtermékek és a búza tartalmú ételek rendszeres fogyasztása is megnöveli az ösztrogén (női nemi hormon) szintet, mely egyik következménye a nők esetében, hogy a test változatlan életmód mellett is több vizet és zsírt raktároz el harminc éves kor fölött. A tej nyákot képez a belek falán, a bélflórát károsítja, a közhiedelemmel ellentétben az emésztése kálciumot von ki a csontokból, gyulladásban tartja a bélrendszert és negatívan hat az ösztrogén egyensúlyra (ösztrogéndominancia; férfiak esetében is). A szakember személyes példáján keresztül tapasztalta, hogy a glutént és a tejtermékeket elhagyva, másfél hónap alatt olyan pozitív változások következtek be szervezetében és testfelépítésében, melyek előtte, két évtizedes aktív sportolói időszaka alatt sosem.

Fejjel a falnak soha

Mindenkit más motivál, más okból kezd el sportolni. Egyesek szeretnének az állóképességükön javítani, mások szeretnének visszafogyni a ruháikba, megint mások egy kialakult egészségügyi problémán szeretnének javítani. Egy harminc feletti nő számára a megfelelő mozgásforma kiválasztásánál fontos szempont lehet, hogy van-e gyermeke, hogyan viselte a terhességet, milyen volt a szülés, mennyi idő telt el a terhesség vagy terhességek óta, volt- e korábban ízületi betegsége, sérülése, ülő munkát végez-e.

Nagyon fontos, hogy megfelelően erősek-e a core-izmai (a hasüreget körülvevő izmok: hasizmok, mélyhát izmok, de még a farizmok munkája is fontos szerepet kap a helyes testtartásban), melyek stabilan tartják a törzset, tökéletesítik a testtartást. Ha az adott izmok gyengesége miatt nem jó testtartásban végezzük a mozgást, akár sérv is kialakulhat, már rövidtávon.

Mi az, ami örömet okoz? Ez a fő szempont, mert ha nem élvezzünk a mozgást, nem tapasztaljuk meg a sikerélményt, akkor nagyon gyorsan elkezdünk indokokat gyártani arra, hogy nekünk erre nincs szükségünk. Nincs időnk a munka és a család mellett, vagy épp túl sokba kerül, nem engedhetjük meg magunknak, hogy sportoljunk. A szakember szerint elengedhetetlen a nyitottság és a kitartás az új szokásrendszer kialakításához. Tudnunk kell, mik azok az örömteli célok, amelyek kitartásra ösztönöznek, és mik azok a kezdetben kevésbé örömtelinek tűnő (később akár azzá váló), de kötelező feladatok, melyek a látható eredmény eléréséhez segítenek.

Hogyan kezdjük?

– A fokozatosság és a rendszeresség a legfontosabb. Súlyzós edzéssel (eszközös, szabadsúlyokkal vagy saját testsúllyal végzett) lehet és kell is a csontsűrűséget növelni, s ezt kardio edzéssel kiegészíteni. A lényeg a tervezés és a kontroll, a fokozatos progresszió, amit a minőségi külalak és közérzet érdekében időről-időre módosítunk. Ez az alapja annak, hogy valaki 30 év fölött elkezdjen sportolni – mondja Müller Dénes.

Nem mindenkinek van meg a tökéletes testtudata, sokan még a ruhaméreteikkel sincsenek tisztában, nem hogy az izmaik, ízületeik terhelhetőségével. Ezért érdemes egy szakembert, személyi edzőt is segítségül hívni.

A harminc éves kor egy olyan időszak, amikor az embernek lehetősége van átgondolni az életét. Ha van valami, amin úgy véli, változtatnia kell, azt ekkor még könnyen megteheti. A harmadik X fölött sem lehetetlen felkészülni egy maratonra vagy a Balaton átúszásra. Sokan ilyenkor érik el a csúcsteljesítményüket. Egyesek ilyenkor kezdenek felfedezni olyan új kihívásokat, mint a spartan race, ami egy teljesítmény orientált verseny, spártai módszerekkel.