5 perc = 20 perc: tabata edzés, az elfoglalt lányok megmentője

Kovács Andrea
Írta: ,
5 perc = 20 perc: tabata edzés, az elfoglalt lányok megmentője

Hallottad már a tabatázás fogalmát? Nem? Nos, mire a cikk végére érsz, garantáltan ki akarod majd próbálni! ;) A tabata egyfajta köredzés azoknak, akiknek nincs túl sok ideje sportolni – a lényege, hogy a néhány perces etapok után ne kapj levegőt, és alig bírj élni... De legalább nagyon hatásos!

Időt is spórolhatsz Kép forrása: rstyle.me

A tabata tehát legalább nyolc perces, de inkább tizenhat perces edzéssor – érdemes előtte jól bemelegíteni, nehogy a dinamikus gyakorlatok közben lesérülj.

Az egész módszer lényege az, hogy nagyon kevés pihenési idővel és intenzív gyakorlatokkal dolgozik – és ahogyan a többi intervall edzés esetében is, nem csak a néhány edzéssel töltött perc alatt, hanem utána is égeti még a zsírt a tested legalább 24 órán keresztül.

Arra azonban figyelj, hogy nem érdemes a fitt életmódodat rögtön tabatával indítani, hiszen ez csak akkor ér valamit, ha teljes erőbedobással csinálod, edzetlenül pedig könnyen lesérülhetsz, ami elveheti a kedvedet a későbbi mozgástól.

Nem csak futásra jó Kép forrása: whereineedtobe.com

Persze a tabata korántsem csak futásnál alkalmazható, ma már gyakorlatilag bármilyen edzésmódszerrel kipróbálhatjuk – crossfit edzéseken például általában szerves része a gyakorlatsoroknak.

Csinálhatod saját testsúlyos edzés során, vagy súlyokkal – például váltogathatod, hogy húsz másodpercig fekvőtámaszozol, a következő húsz másodpercben pedig felüléseket csinálsz.

Mivel csak tíz másodpercet pihensz, a szívverésed soha nem lassul le annyira, hogy kiess a zsírégető zónából.

Ha váltogatod a gyakorlatokat, érdemes nyolc perc helyett legalább tizenhat percig izzadni rajtuk.