5 tény, amit tudnod kell, ha nyáron is jársz futni

Zabolai Margit
Írta: ,
5 tény, amit tudnod kell, ha nyáron is jársz futni

Kép forrása: .shock/depositphotos.com

Sem a nyár, sem a túl hideg tél nem túl ideális a futáshoz, de ha olyan napszakban tesszük, amikor jól esik, és odafigyelünk néhány szabályra, akkor évszaktól függetlenül hódolhatunk ennek a sportnak. Futni tehát forró nyári napokon is lehet, csak persze ésszel, és betartva néhány biztonsági előírást, hogy az edzéssel tényleg az egészségedért, és ne az ellen tegyél.

1. A fél órás szabály

Nem nehéz kitalálni, hogy a folyadékpótlás elengedhetetlen sportolás közben, és a nyári hőségben ez fokozottan igaz.

Ha fél órás, vagy ennél hosszabb útra indulsz, akkor már érdemes magaddal vizet vinned, de extrém hőségben még ennél rövidebb idő alatt is jelentkezhetnek a kiszáradás kellemetlen tünetei, amelyek közül a teljesítmény romlása, a fejfájás és az izomgörcsök még csak a kevésbé veszélyesek.

Nem mindegy azonban az sem, hogyan pótlod a folyadékot: ahelyett, hogy rövidebb időnként egyszerre vennél magadhoz nagy mennyiségű folyadékot, inkább több alkalomra oszd el a mennyiséget, pótold rendszeresen a folyadékot, és arra is ügyelj, hogy ne csak a vizet, hanem az izzadással elvesztett ásványi sókat is visszatöltsd.

2. Az egy órás szabály

Ha több mint egy órát leszel odakint, akkor nagy valószínűséggel szükséged lesz az „üzemanyag” pótlására. Nagyjából ez az az időpont ugyanis, ami után a testben elfogy a glikogén, vagy is energia forrása. Számos opció közül választhatsz, ami gyorsan segít átlendülni a holtponton, de a nyári hőségre való tekintettek érdemes olyan opciót választani, amiben elektrolit is van, ez ugyanis – a megfelelő folyadékpótlás mellett – csökkenti a kiszáradás veszélyét is.

Akár a géleket, energiaszeleteket, rágcsákat vagy energiaitalokat kedveled, érdemes ilyenkor nem csak az erő visszatöltésére, de a kiszáradás megelőzésére is gondolnod velük.

3. Amit viselned kell

Amellett, hogy könnyű ruházatot viselsz, érdemes szintetikus anyagból készült darabokat keresni, mert ezek könnyebben vezetik el az izzadtságot.

Ha erős napsütésben futsz, mindenképpen jó döntés SPF-besorolású ruházatot választani, ezek a napvédelemmel ellátott anyagok a sportruhák között már egyáltalán nem számítanak ritkaságnak, bármelyik szaküzletben beszerezheted őket.

Érdemes egy világos, simléderes kalapot is beszerezni, ami a fejedet óvja a túlhevüléstől, miközben az arcodra is árnyékot vet, és a napszemüveg is elengedhetetlen kellék ilyenkor. Már csak azért is, mert ha a nap elvakít, könnyebben botlasz meg valamiben, és már kész is a sérülés.

4. Hőségben másként viselkedik a test

Amikor kijelölöd a céljaidat, kalkuláld bele a hőséget is a terveidbe! Az edzés persze a saját határaid feszegetéséről szól, de mégis érdemes hallgatni a testedre, amikor azt mondja, elég volt. A túlhevülés vagy a kiszáradás mind olyan kockázatok, amelyek ha egyszer bekövetkeztek, már sokkal nehezebb visszafordítani őket, mint megelőzni a bajt.

Ha az esik jól, fuss inkább lassabban, esetleg sétálj is egy-két percet minden megtett kilométer után, legalább csak annyit, amíg érzed, hogy a tested ismét összeszedi magát, helyreáll az egyensúly, és folytathatod a szervezeted terhelését.

5. Ekkor menj edzőterembe

Miközben a téli hideg sokakat hajt a szabad pályáról az edzőtermi futópadokra, nyáron kevesebben gondolnak erre, pedig lehet, hogy ez a legbölcsebb dolog, amit tehetsz.

Ha egyébként is rosszul viseled a meleget, vagy nem tudod megtenni, hogy a korai órákban, vagy este, már elviselhetőbb hőmérsékleten fuss, érdemes lehet meggondolni egy edzőtermi bérlet kiváltását.

Így, ha úgy ítéled meg, hogy túl nagy a forróság a futáshoz, még mindig ott lesz egy légkondicionált terem lehetősége.

Képek: bernardbodo/depositphotos.comlittlew00dy/depositphotos.com

 

Fókuszban

Bor, gasztronómia és kultúra – Ez vár Budapest Borfesztiválján

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!