Ne vidd túlzásba az edzést, mert fogyni biztos nem fogsz!

Nagy Niki
Írta: ,

Nem is kérdés, hogy a testmozgás jó dolog, hiszen alapvetően arra született a szervezeted, hogy mozogjon, nem arra, hogy egész nap a laptop előtt ülj, vagy a kanapén feküdj. De mint mindenben, itt is meg kell találnod az arany középutat, hiszen ha ez nem történik meg, többet árthatsz a mozgással, mint amennyit segítesz a testednek. Ha túlzásba viszed, komoly következményei lehetnek – és az biztos, hogy sem egészségesebb, sem formásabb, sem vékonyabb nem leszel tőle.

Túledzés – ez nagyon sok sportolónak ismerős kifejezés, legalább annyira tartanak tőle, mint attól, hogy nem lesznek csúcsformában egy-egy meccsen vagy versenyen. A szervezet ugyanis nemcsak akkor teljesít rosszul, ha nem edzed megfelelően, hanem akkor is, ha túlzásba viszed a mozgást. Az alábbi tünetek jelentkezhetnek ilyenkor, amelyekkel a tested szól, hogy most már egy kicsit pihenned kéne, és lazábbra kellene venned az edzésterved.

Nem fogsz tovább fejlődni

Egy jól összerakott edzéstervvel már két-három hét alatt is láthatod magadon a változásokat, de ha túledzed magad, a fejlődés megtorpan.

Ez azért van, mert jobban igénybe veszed a tested, mint kellene, és az azt hiszi, hogy hosszabb távon ínséges, komoly energiaigényes időszak köszönt majd rá, ezért elkezd raktározni, méghozzá leggyakrabban zsír formájában.

Oda a szép forma, ráadásul úgy, hogy többet is dolgoztál érte, mint kellene.

Nem tudsz aludni

Azt hihetnéd, hogy minél többet mozogsz, annál jobban alszol, de egy idő után ez átfordul, méghozzá a hormonháztartásod felborulása miatt, na meg azért, mert a tested vészüzemmódban működik. Ilyenkor nehezen állapítja meg, hogy mikor pihenhet, és mikor kezdje el termelni az álmosodásért és pihentető alvásért felelős hormonokat.

Hangulatváltozásaid vannak

Kép forrása: luminastock/Depositphotos.com

Mivel többet edzel, mint kellene, valószínűleg teljesen kifáradsz mind mentálisan, mind fizikálisan. Ez pedig egyenes út a hangulatváltozások felé, persze jellemzően a negatív spektrumban: enyhe depressziót, idegességet, szorongást, túlérzékenységet és általános rosszkedvet, levertséget hozhat.

Kimarad a menstruációd

Amikor a szervezeted vészüzemmódba kapcsol, az olyan dolgokat kezdi először lekapcsolni, amelyek nem szükségesek az életben maradásodhoz – a szaporító szervrendszered pedig bizony ilyen.

Ha túlzásba viszed az edzést, könnyen lehet, hogy kimarad a menzeszed, ami azt jelenti, hogy nem leszel képes teherbe esni. A tested más, sokkal fontosabb funkciók felé fordítja az energiát, ahelyett, hogy még nagyobb veszélybe sodorná magát egy esetleges várandóssággal.

Fókuszban

10 pontos teendő lista, amit minden szülőnek át kell futnia sulikezdés előtt

A márkás, jó minőségű sportszerekért és sportruházatért irány az Intersport!

Innen tudhatod, hogy jó sportcipőt vásároltál a gyereknek

A jó sportszereken és sportruházaton több múlik, mint gondolnád!