A nagyon intenzív edzés komolyan csökkentheti a rák kockázatát

Nagy Niki
Írta: ,

Az talán már nem újdonság, hogy a rendszeres mozgás nagyon fontos az egészség megőrzéséhez, és az sem, hogy a rák és a szívbetegségek kialakulásának kockázatát is csökkentheted azzal, ha eleget edzel, és vigyázol a szervezetedre. Egy friss kutatás azonban most azt is kimutatta, hogy nem elég edzeni, az sem mindegy, hogy milyen intenzitással teszed: egy rövidebb, de durvább magas intenzitású edzés sokkal többet számít, mint az, ha lemész egy órát döcögni az ellipszis trénerre.

Az egyértelmű, hogy a magas intenzitású edzésekkel rengeteg mindent el lehet érni: általában hosszabb ideig égetik a zsírt az edzés befejezése után is, ráadásul nem kell annyi időt mozgással tölteni, mint egy alacsonyabb intenzitású edzés során. 25-30 perc alatt már bőven meg lehet annyira izzadni, hogy az kiváltson egy másfél órás, alacsony intenzitású mozgást. Most kiderült, hogy az egészségre is jobb hatással van, nem csak a fennmaradó szabadidőnkre.

A kanadai Saskatchewani Egyetem kutatói megfigyelték, hogy a rossz edzéskapacitású és a jó edzéskapacitású nők között milyen különbségek vannak a testi egészség, különösképpen a szív- és érrendszeri betegségek és a rák terén. A kutatást úgy végezték el, hogy az úgynevezett metabolikus együtthatót, vagyis rövidítve MET-et mérték: ez megmutatja, hogy mennyi energiát égetsz el egy aktivitás közben, és ezzel azt is, hogy mennyire intenzív az a fizikai mozgás, amit végzel.

A résztvevőknek el kellett érniük 10 MET-ig, hogy azt mondják rájuk, jó edzéskapacitásúak, minden ez alatt már rossznak számított. A trükk az egészben az volt, hogy 50 és 75 év közötti nőket vizsgáltak, akiket átlagosan öt éven keresztül tartottak szemmel – ha valaki képes ilyen intenzíven edzeni ennyi idősen, az tényleg makkegészséges lehet.

A kutatás során kiderült, hogy azok, akiknek rossz volt az edzéskapacitásuk, négyszer nagyobb eséllyel haltak meg végül szív- és érrendszeri rendellenességben, mint a jó edzéskapacitással rendelkező alanyok.

A rákkal kapcsolatban sem volt sokkal jobb a helyzet: négyszer nagyobb esélye volt annak, hogy a rossz edzéskapacitású nők rákban haltak meg, mint annak, hogy bármilyen más betegség vitte el őket. 

tolstnev/depositphotos.com

A kutatók eredményeiket az Európai Kardiológiai Társaság 2019-es összejövetelén ismertették. Megjegyezték, hogy azt nem figyelték, melyik nő mit és milyen intenzíven edzett, csak az eredményt, így inkább az mondható el, hogy a sokkal fittebb nők egészségesebbek voltak, mint azok, akik ugyan sportoltak, de kevesebb eredménnyel, már ami az állóképességet illeti. 

Az ilyen edzéskapacitást azonban általában magas intenzitású edzésekkel a legegyszerűbb elérni, nem is csoda, hogy mostanában olyan nagy divat a rövid ideig tartó, de nagyon intenzív edzés.

Szakértők szerint a mozgás arra készíti fel a testet, hogy ugyanolyan típusú mozgást fogsz végezni a jövőben is, így a nagy intenzitás együtt jár azzal is, hogy könnyebben tud felkészülni a szervezet a következő hasonló megmérettetésre.

A rövid időtartamú, de intenzív edzés tehát sokkal hatékonyabban emeli a MET-szintet, ami, mint a kutatásból kiderült, idős korra elengedhetetlen – segítségével sikeresen lehet csökkenteni az esélyét a szív- és érrendszeri betegségeknek és a halálos rák kialakulásának.

Fókuszban

5+1 dolog, amit minden nőnek tudnia kell a bankkártyákról

Milyen magnéziumsót érdemes választani? Nem mindegy!

Készpénzes vagy? 5 ok, amiért ezentúl kártyával kellene fizetned

Egy hétig csak bankkártyával fizettem! Ezekre a felismerésekre jutottam

5 hatalmas tévhit a bankkártyákkal kapcsolatban – Te is bedőltél ezeknek?

Minden, amit az enyhe hibrid technológiáról érdemes tudni - enyhén szólva menő

Zöld rendszám és hibrid autó? Amit a zöld rendszámról tudni kell

Miért segíthet a magnézium a stresszes időszakokban?