Mit szólnál, ha a lelkedet is edzenéd? Sportok, amikkel elérheted a belső harmóniát

Írta: ,

Nem elég, ha jól megizzaszt egy sport, de azt is várod tőle, hogy teljesen kikapcsoljon és elterelje a gondolataidat a hétköznapok problémáiról? Akkor olyan mozgásformát kellene választanod, ami nem csak fizikailag, de mentálisan és pszichésen is jó hatással van a szervezetedre. Most ajánlok neked kettőt!

Számos olyan óratípus létezik, amelyek a stressz kezelését, önmagunk megismerését, a test és a lélek kapcsolatát helyezi előtérbe. Amerikában, Nyugat-Európában, de Magyarországon is egyre elterjedtebbek az ilyen, „body and mind” típusú órák. A legnagyobb érdeklődés hagyományosan a jóga és a Pilates iránt mutatkozik.

Tested-lelked megerősítése

Az említett mozgásformák valamiféle komplex választ próbálnak adni korunk egyik alapvető problémájára, nevezetesen, hogy rohanó világunkkal az ember egyre kevésbé képes lépést tartani, és az állandósult stressz következtében mind nagyobb szükség lenne tested és lelked megerősítésére. Ugyanakkor azonban generációról generációra kevesebbet mozgunk, így természetes, hogy nehezebben tudunk megfelelni szűkebb és tágabb környezetünk elvárásainak. Az állandó rohanás, túlterheltség miatt te is képtelen vagy kipihenni, elengedni magadat? Pedig ez nagyon fontos, hiszen a pihenés és a relaxáció a szervezet feltöltődésének természetes útja.

Ötezer éves jóga

A jóga az Indiai-félszigetről származik, tanításai körülbelül 5000 évvel ezelőtt alakultak ki. Nyugaton a XIX. században terjedt el, és azóta számtalan változáson ment keresztül, hogy megfeleljen a nyugati ember elvárásainak. Egyes elemei a fitnesz világában is szerepet kaptak. Az elmúlt században olyan „jógamozgalmak” is szerveződtek, melyek óriási sikert arattak, hiszen közel 20 millió követőjük lett.

Ízületi mobilitás és erőfejlesztés: Pilates

A Pilates és a jóga egyaránt hozzájárul ahhoz, hogy az életünk során meggyengült, megnyúlt izmokat megerősítsük, ezáltal egyensúlyba hozzuk, korrigáljuk a testet. A Pilates megalkotója, a német származású Joseph Pilates asztmára hajlamos, beteges gyerek volt, ezért már fiatalon elhatározta, hogy rendszeres testmozgással fog javítani az egészségi állapotán.

Előbb úszni kezdett, és rendszeresen végzett erősítő gyakorlatokat. Hamarosan Angliába, majd onnan New Yorkba ment, ahol kifejlesztette a Pilates-gyakorlatokat, és saját stúdiót nyitott. Első, 34 mozdulatból álló gyakorlatsora mindenekelőtt az ízületi mobilitást fejleszti, nyújt és az erőfejlesztésben is segít. Azóta már több szervezet és iskola alakult, ahol tovább csiszolták, formálták Pilates gyakorlatait, melyek eleinte a tornászok, táncosok, majd a fitnesz követőinek körében is népszerűvé váltak.

Mentálisan és fizikálisan is kikapcsol

A jóga és a Pilates több mint pusztán gyakorlatok végrehajtása. Mindkettő fejleszti az erőt, a rugalmasságot, testtudatra ösztönöz, ezáltal elősegíti a test és lélek közötti harmónia kialakítását és önmagad megismerését. Fontos szerepük lehet a rehabilitációs, regenerációs kezelések során, az egészség megőrzésében; idegnyugtató hatásuk van, valamint mentálisan és fizikálisan is kikapcsolnak a hétköznapokból. Továbbá segítséget nyújtanak a helyes testtartás kialakításában, az egyensúly, a koordináció javításában, az izmok erősítésében és nyújtásában, illetve a mozgásterjedelmed növelésében. Javítják az alvás minőségét, enyhítik a fejfájás tüneteit, ugyanakkor csillapítják az izgatottsági állapotot, és bár kevesen tudják, de megoldást jelenthetnek bizonyos szexuális problémákra is!

Egyensúlyba hozzák a testet

A testtartásjavító, erősítő és nyújtó gyakorlatok mellett mind a jóga, mind a Pilates nagy hangsúlyt helyez a relaxációs, a testtudatot fejlesztő és a légzőgyakorlatokra is. Egy-egy feladatsor részét képezik még a különböző pózok (ászana), a statikus és dinamikus mozgáselemek. Nagyon fontos a precizitás; mindig kontrollálva, lassan kell végezni a gyakorlatokat, nincsenek hirtelen mozdulatok. Lényeges tudni, hogy az erősítő gyakorlatok nemcsak a felületes, nagy mozgatóizmokra terjednek ki, hanem a mély tartóizmokra is.

A légzés útján

Az emberi test nem önfenntartó: erősen függ a környezettől, amely különböző létfontosságú anyagokkal látja el. Ilyen például az oxigén, melyet a légzés útján, egy folyamatos izomműködés során hasznosítunk, születésünktől a halálunkig. A légzésünket akaratlagosan is szabályozhatjuk. Például mikor beszélni kezdesz, énekelsz, de bármilyen testmozgás folyamán, illetve izgalom vagy külső ingerek hatására is, a légzésed megváltozik. Tudtad, hogy szoros összefüggés van az érzelmek és a légzés között, azaz utóbbi kiválóan tükrözi az érzelmi állapotodat?

Hasi vagy mellkasi légzés

Két fő légzési formát – hasi és mellkasi – különböztetünk meg. Kisbabáknál tökéletesen megfigyelhető a hasi légzés, vagyis az, hogy a hasuk felemelkedik belégzéskor. Az évek múlásával többnyire a mellkasi légzés válik meghatározóvá, amely kevésbé hatékony.

  • A jóga sajátos módon ötvözi e két légzési formát, és a leghatékonyabbnak bizonyult teljes légzést, a has-mellkas belégzés, majd mellkas-has kilégzés idősorrendben végrehajtott légzéstechnikát használja.
     
  • A Pilates egy különleges légzési technikát alkalmaz. Mellkasi légzésnél a haránt hasizom dolgozik, mely övként veszi körbe a törzset. Ezt az izomcsoportot enyhén megfeszített állapotban kell tartanod, ezért a gyakorlatok végrehajtása során a mély hasizmot folyamatos tónusban tartod.

A légzés mint stresszoldó módszer

A helyes légzés kiváló stresszoldó. Próbáld ki otthon, hogy veszel 3-4 mély levegőt: már pusztán ennek is biztosan érezni fogod a nyugtató hatását. Lassan fújd ki a levegőt és esetleg képzeld hozzá, hogy a feszültséget is kifújod a levegővel együtt a szervezetedből. A jelenség biológiai háttere, hogy a mentális és fizikai feszültség mérséklése következtében csökken a vérnyomás, illetve ezzel egyidejűleg a szívvel és a keringési rendszerrel összefüggésben lévő betegségek kockázata.

Összpontosíts a testedre!

A gyakorlatok végzése közben nagyon fontos, hogy teljesen a testedre koncentrálj, és egyúttal kikapcsold a külvilágot; érezd a testedet és minden egyes testrészedet. A jóga és a Pilates fiatalok és idősek számára egyaránt ideális mozgásformát jelentenek: a gyakorlatokat kellemes és nyugodt környezetben végezheted, nem túl kemény talajon, olyan ruhában, amely nem korlátoz a mozgásban és maximálisan kényelmes. Ezen kívül ezeken az órákon biztosan nincsen zaj, hangos, dübörgő zene, tudsz belülre figyelni, feloldani azokat a problémákat, amelyek esetleg feszítenek, és meg szeretnél szabadulni tőlük.

Ha még többet szeretnél olvasni a sportolásról, vagy megtalálni a neked megfelelő mozgásformát, szeretettel ajánlom Formáld magad! – Változtass! Segítek neked című könyvemet, amelyben még több fontos infót és hasznos tanácsot olvashatsz!