Ha csak ennyit futsz naponta, már az is jót tesz neked: meg fog lepni a szám!

Zabolai Margit
Írta: ,
Ha csak ennyit futsz naponta, már az is jót tesz neked: meg fog lepni a szám!

Kép forrása: Milkos/depositphotos.com

A futás az egyik legegyszerűbb sport – ahogy futók tréfálkoznak gyakran vele, a lábaid mindig kéznél vannak. Tényleg csak egy pár jó cipő kell hozzá, meg persze az akarat. A jó hír viszont az, hogy nem kell maratont futnod, hogy érezhető legyen a szervezetedre gyakorolt jótékony hatás.

Hihetetlen, de már egy perc is különbséget jelent Kép forrása: shop.lululemon.com

A University of Exeter és a University of Leicester közös vizsgálatának eredményeit az International Journal of Epidemiology-ban publikálta nemrég. Kutatásuk során 2. 500 nő napi aktivitását és csontjainak egészségét vizsgálták – előbbit a csuklóra szerelhető mérőműszerrel, az utóbbit pedig ultrahanggal.

A kutatók azt találták, hogy akik napi 60 és 120 másodperc közötti, közepes intenzitású futásnak megfelelő mozgást végeznek, már mérhetően jobb, erősebb csontokkal bírnak, mint azok, akik ennyit sem mozognak.

Azoknál a nőknél, akik napi egy percet futottak, 4%-kal jobb csontokat mutattak ki, míg 2 perc mozgás esetén ez az eredmény 6% volt.

Mindez persze nem látszik különösebben nagy eredménynek, de valóban nem is sok mozgásról van szó – a lényeg az, hogy minél többet futsz, annál jobbat teszel vele a csontjaid erősségének, és ha csak egészen kis távokat kocogsz, már akkor is mérhetően javítottál a szervezeted állapotán.

Kisebb az esélye a csontritkulásnak is Kép forrása: amazon.com

Az erős csontok értelemszerűen az egész tested erőnlétére jó hatással lesznek, segítenek a helyes tartás megőrzésében, de a későbbi csontritkulás kialakulásának kockázatát is csökkenthetik, ami különösen a nők körében gyakori probléma.

Jó tudni, hogy már akár napi egyetlen perc is különbséget jelent, de más kutatások igazolták, hogy a rendszeres futás emellett javítja a keringést, csökkenti a szív- és koszorúér betegségek kialakulásának kockázatát, segít rendben tartani a testtömeg-indexedet és még a stresszt is elűzi.

Azaz a futás gyakorlatilag mindenre jó, és szinte bárki elkezdheti – bár ha jelentősebb túlsúllyal küzdesz, gondjaid vannak a térdeddel vagy bokáddal, akkut betegségben szenvedsz, akkor mindenképpen kérd ki a kezelőorvosod véleményét arról, hogy hogyan fogj hozzá a mozgáshoz.

Fókuszban

Nyugodt alvás a megfázás alatt is! A téli megfázások tünetei alváshiányhoz vezethetnek, mely akár egy éjszaka alatt is negatívan befolyásolhatja az agyműködésünket

5 stresszcsökkentő módszer, amivel leengedhetsz az év végi hajtásban

A hibrid autóké a jövő?

5 gyors ünnepi főfogás - mert nem a konyhában eltöltött időn múlnak az ízek!