Melyik a tökéletes zsírégető módszer? Aerob vs. kardió

Írta: ,

Talán ez a két fogalom van leginkább köztudatban a fogyni vágyók között, mégis, sokan tévesen használják a módszert és rosszul értelmezik a fogalmat. Ez persze annak is köszönhető, hogy sok fitness-modell a mai napig úgy posztolja a taposógépen lőtt fotóját, hogy "kardió, mert az nem maradhat ki".

Ennek is köszönhető, hogy az emberek nagy része a mai napig szentül meg van győződve arról, hogy a kardió edzés zsírégető.

Itt első körben a zsírégető fogalmat tegyük tisztába. A zsírégető egy konyhanyelvi megfogalmazás, valójában a zsír csak a serpenyőben ég. Esetünkben arról van szó, hogy a szervezet az energiát zsírból nyerje. Ehhez tudni kell, hogy ez egy lassú folyamat. Az is, hogy a szervezet a zsírhoz nyúljon, mert a test ebben energiát raktároz és felkészül az ínséges időkre. Másrészt, amíg van könnyebben kinyerhető energiaforrás, addig azt használja.

Az első, amiből energiát fog nyerni a glukogén vagyis a májban és izmokban raktározott szénhidrát. Ezt követően két eset lehetséges izomból vagy zsírból nyer energiát. Itt jön képbe az aerob és a kardió közti különbség.

A kardió-edzés monoton tempóban hosszú ideig végzett állóképességi edzés. (A monoton tempó elég hangsúlyos lesz később.) Ahogy a neve is mutatja, a keringési rendszert veszi igénybe és főleg azt terheli. Teljesen mindegy, hogy futásról, biciklizésről van szó, a tempó miatt a tested képtelen olyan ütemben energiát nyerni zsírból, mint ahogy a tested azt felhasználja.

A szénhidrát raktárak kiürülése után, a következő, amiből gyorsan lehet energiát nyerni, az izom. Elkezd izmot bontani a test.

Ezzel csak az a gond, hogy ha valaki a zsírégetés miatt végzi ezt az edzésformát, akkor pont attól szabadul a test, ami a legtöbb zsírt tudná eltüntetni a testéről. Minél több az izom, annál nagyobb az alapanyagcsere, annál több kalóriát használ fel a test. A több izom hatékonyabb edzésmunkát tesz lehetővé, az pedig hosszabb utóégető hatást eredményez.

Mivel a zsírégetés egy lassú folyamat, ezért az edzésmódszernek is alkalmazkodni kell ehhez - itt jön képbe az aerob edzés. Az aerob edzés egy lassú tempóban végzett edzés. Egy tempós séta, egy nem teljesítmény-orientált bringázás a családdal. Alacsony tempó mellett a testnek van ideje arra, hogy a szénhidrátraktárak kiürülése után a szükséges energiát zsírból nyerje.

Jöhet a kérdés: mit tehet az, aki zsírt is szeretne égetni és az állóképességét is javítaná?

Nekik ajánlott az interval módszer. Ezzel már találkozhattak a HIIT elnevezésében is, ami high intensity interval training-et takar. A lényege, hogy az intenzív szakaszok rövidek, a lassabb szakaszok hosszabbak és ezek váltogatják egymást. 2x20 perc intervall módszerrel végzett kardió edzés esetén a test nem fog izomhoz nyúlni, viszont azt a terhelést megkapja a test, ami a hatékony zsírégetéshez kell. A HIIT edzés is ezért hatékony és népszerű.

Próbáld ki egyik HIIT edzésünket ezen a linken.

Még több tippért látogass el a Facebook oldalamra is: facebook.com/Sasafitness!