A kitartás titkai – eláruljuk, hogyan csinálják az ultramaratonisták

Irimiás Alíz
Írta: ,
A kitartás titkai – eláruljuk, hogyan csinálják az ultramaratonisták

Kép forrása: Maridav/depositphotos.com

A futás soha nem volt a kedvenc sportom, sőt, tornaórán kerültem, ahogy csak lehet. Néha azt is gondolom, hogy nem vagyok elég kitartó. De vajon összefüggés van a kettő között?

Hosszútávot futni, mint egy 246 km-es ultramaraton, rendkívüli fizikai ellenállóképességet igényel. De akármennyire edzett is legyen egy sportoló, sikerét többnyire a mentális kitartásának köszönheti.

Az ultramaratonok népszerűsége az elmúlt években hirtelen megnőtt - és így különösen érdekes a tudomány és a test működésének ismerete, hogy tudjuk, hogyan reagálunk ilyen extrém helyzetekben. De vajon milyen trükköket használnak ezek a sportolók a motivációjuk megőrzésére, és mitől viszi őket a lábuk tovább verseny közben?

A 2018. évi Spartathlonon induló Dean Karnazes már a második alkalommal futotta le a távot, úgy, hogy közben sérüléssel is küzdött.

„Való igaz, hogy eljön az a pillanat futás közben, amikor az egész tested elkezd fájni” - mondja. A versenynek ebben a szakaszában Karnazes szerint a mentális erő a fontos.

Mark Burnley, a Kenti Egyetem fiziológusa megvizsgálta, hogy milyen gyorsan tud valaki különböző távolságokat futni, a sprintektől az ultramaratonokig. A kutatás szerint az ultra-távolsági futók nyilvánvalóan sokkal lassabbak, mint a leggyorsabb maratonisták. A verseny első 42 km-ét három-négy óra alatt futják le, és ha már ezen túl vannak, még majdnem további öt maratoni táv van előttük.

Kép forrása: ABCDK/depositphotos.com

„A kitartás határa az ultra-futásnál többnyire arról szól, hogy korlátozd a testednek okozott károkat. Az 5-10 ezer méteres futásnál általában arról beszélünk, hogy felgyorsulunk egy bizonyos sebességre, és képesek vagyunk aztán tartani ezt a tempót. Az ultra-futásnál csak megpróbálsz valahogy beérni a célba. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ultra-futó próbál minimális lábemeléssel futni, ezáltal minimalizálja a futás energiaköltségét” - mondja Burnley.