Kerüld el a hátfájást Katus Attila tippjeivel!

Írta: ,

Ha ülőmunkát végzel, vagy csak sokat hajolgatsz, biztosan te is küzdesz a visszatérő derékfájdalommal. Valószínűleg a hátfájás megkeseríti a mindennapjaidat, és már nagyon szeretnél végleg leszámolni vele. De miért is alakul ki a fájdalom, és mit tehetsz, hogy megelőzd?

A lehetséges okok

Életünk legnagyobb részében többnyire kemény, egyenletes talajon járunk. Sokszor bizony rossz lábbeliket hordunk, és végül, de egyáltalán nem utolsó sorban, mozgásszegény életmódot folytatunk. A mély hátizom és a hasizom a leggyengébb részünk. Sajnos az emberek 80%­-a élete folya­mán találkozik valamiféle gerincproblémával, gerincfájdalommal. A lehetséges okok között találunk olyat, amelyről nem tehetünk: őseink felegyenesedtek, később pedig, a technikai fejlődés következtében, lebetonoztunk mindent, így manapság jobbára egyenletes, kemény talajon járunk.

Amit megtehetünk a fájdalom elkerülése érdekében, hogy több testmozgást végzünk, sokat járkálunk mezítláb, és mindig jó minőségű lábbelit hordunk. Ezenfelül a nehezebb tárgyak emelésénél gondosan tartsd be a következő szabályokat: mindig a láb behajlításával, a láb erejét kihasználva, a súlypontod süllyesztésével emeld fel tárgyakat, és a hátadat közben tartsd végig egyenesen, minél inkább a függőlegeshez közeli, megfeszített állapotban.

Bonyolult szerkezet

Az emberi gerincoszlop rendkívül bonyolult szerkezet. Összetettsége biztosítja, hogy a stabilitása mellett minden irányban meglehetősen tág mozgástartományban képes mozogni. A gerincnek fiziológiás görbületei is vannak: elölről nézve függőleges egyenes, oldalnézetben viszont meghatározott íveket ír le. Gerincünk úgynevezett „2 S” alakot formál. A homorulatokat kifózisnak (háti, keresztcsonti), a dombo­rulatokat lordózisnak (nyaki, ágyéki) nevezzük.

Helyes testtartás = egészségesebb ízületek

A megfelelő testtartás kialakítására mindig nagy figyelmet kell fordítani. A rossz testtartás ugyanis nem csak esztétikai, de egészségügyi problémát is okozhat. Ha nem megfelelő a testtartásod, akkor a légzőszervi, illetve a keringési rendszered sem tud kellő hatékonysággal működni, valamint az ízületeid is hamarabb elhasználódnak. Ráadásul, mivel a tested statikai egyensúlya megváltozik, a fokozott ízületi kopás nem csak a gerincoszlopon jelentkezik, hanem lefelé haladva a csípő-, a térd-­ és a bokaízületen, illetve a lábboltozaton is.

Oldalnézetből hozzávetőlegesen a következőképpen mutat a helyes testtartás: a tekintet előre néz, az áll vízszintes. A testen áthaladó súlyvonal a következő pontokat metszi: fejtetőtől indulva a fülön, a nyaki csigolyákon keresztül a vállon át végighalad az ágyéki csigolyákon is.

Rossz testtartás: sokszor észre sem veszik

Fontos tehát, hogy szülőként, barátként, hozzátartozóként felhívd a figyelmet a rossz testtartás következményeire a családod, szeretteid körében, ugyanis az érintet­tek gyakran észre sem veszik a problémát! Például sok fiatal iskolás lánynál tapasztalható, hogy az éppen fejlődő nőiességük takargatása érdekében vesznek fel egészségtelen testtartást. Figyelmeztesd őket, hiszen fiatalkorban minden könnyebben és jobban korrigálható!

Úszásnemek a különböző problémákra:

  • Tölcsérmell: hátúszás
  • Tyúkmell: gyors-, pillangó- és mellúszás
  • Lapos hát: gyors- és pillangóúszás
  • Ágyéki fájdalmak: delfin lábtempó
  • Domború hát: hátúszás
  • Fokozott lordózis: hátúszás
  • Szkoliózis (oldalirányú elváltozás): hátúszás
  • Csípőficam: mellúszás

Általánosságban ezek a mozgásformák javasolhatók terápiás céllal, de természetesen konzultálj az orvosoddal!

Ha még többet szeretnél olvasni a sportolásról, vagy megtalálni a neked megfelelő mozgásformát, Formáld magad! – Változtass! Segítek neked című könyvemben még több fontos infót és hasznos tanácsot olvashatsz!