Kávé edzés előtt – az ördögtől való, vagy jó ötlet?

Írta: ,

Elég sok vegyes véleményt hallani manapság arról, hogy a koffein (és kifejezetten a kávé) fogyasztása milyen hatással van az edzésbeli teljesítményedre. Néhányan azt mondják, hogy egyenesen visszafogja, mások szerint pedig szárnyalsz majd tőle. De hol van az igazság?

Koffein a mindennapokban Kép forrása: localmilkblog.com

1/4 Koffein a mindennapokban

A kávé nyilvánvalóan a koffeintartalma miatt jön szóba mint edzés előtti ital. A koffein alapvetően felébreszti a tested, élénkíti az agyadat és felturbózza az anyagcserédet, így ha nem fogyasztasz belőle túl sokat, kifejezetten hatékony.

Ugyanakkor rengeteg helyről hallani, hogy a koffein el is vonja a vizet a testedtől, ami egy komolyabb edzés közben kifejezetten veszélyes is lehet, hiszen ilyenkor az egyik legfontosabb dolog a megfelelő hidratálás.

De akkor mi tévő legyél? Ne idd, mert kiszáradsz, vagy idd, mert felpörögsz tőle?

Miért a koffein? Kép forrása: theberry.com

2/4 Miért a koffein?

A koffein az egyik legtermészetesebb élénkítő szer, és nem csak a kávéban található meg.

Ugyanígy koffeintartalma van a teának, a csokoládénak, rengeteg edzés előtti pörgetőnek és a sportitaloknak is.

Mégis, a legjobb, ha a legtermészetesebb formájában viszed be, azaz vagy kávé, vagy tea formájában – ebben az edződ is megerősít majd. Aztán – jó esetben – hozzáteszi, hogy is az igaz, ami az élet többi területén: mehet, de csak mértékkel!

Mik a pozitív hatások? Kép forrása: 5inchandup.blogspot.com

3/4 Mik a pozitív hatások?

A kávé mint természetes stimulálószer sokat segíthet a kitartásra épülő sportot űzők számára. Valójában igazi adu ász, mert arra készteti a testedet, hogy a bevitt szénhidrátok helyett a zsírból kezdjen energiát égetni, ez pedig a fogyás egyik legalapvetőbb tézise.

A Nemzeti Kávészervezet (International Coffee Organization) álláspontja szerint az a koffeinmennyiség, ami egy csésze teában megtalálható (150 gramm), pontosan elég ahhoz, hogy megnövelje a teljesítményt, és csökkentse a fáradékonyságot sport közben is.

Mit mond a tudomány? Kép forrása: girlsandcoffee.tumblr.com

4/4 Mit mond a tudomány?

39 ezzel kapcsolatos tanulmány átvizsgálása után kutatók azt állapították meg, hogy a kávé – ezen belül pedig a koffein – 12,4 százalékkal növeli a kitartást és az állóképességet nagyjából mindegyik elemzés szerint.

Emellett kiderült, hogy már egy kis dózis koffein is sokat segít a fáradékonyság leküzdésében, és bármilyen sport során (állóképesség, hosszú távú aerob mozgások, magas intenzitású edzések) hatásos lehet.

Szóval nyugodtan gurítsd le azt a tejeskávét, mielőtt elmész futni, mert jót teszel vele a szervezetednek – csak arra figyelj, hogy sose ess túlzásba, és ne tudd le a kávéval a folyadékbeviteledet!