Jóga a pózokon túl, avagy a jóga 10 köre – 3. rész: tisztítógyakorlatok

Téklesz Rita
Írta: ,
Jóga a pózokon túl, avagy a jóga 10 köre – 3. rész: tisztítógyakorlatok

Kép forrása: unsplash.com

A bászti a vastagbél tisztítását jelenti, és elsőre nem csoda, ha idegenkedsz már a gondolatától is. Itt a gyakorló egy kád vízben ülve, a hasizom speciális mozgatásával vákuumot idéz elő lent, amelynek hatására víz áramlik a vastagbél alsó szakaszába, megtisztítva azt.

A naulí a hasizom erőteljes mozgatása, amivel remekül átmasszírozhatók a belső szervek, serkenthető az emésztés, és ezáltal fokozhatók a természetes méregtelenítő folyamatok. Tulajdonképpen elkülönülten kell irányítani az izmokat, és a vége egy hullámzó „hasizomforgatás”. Ennek elsajátítása sok időbe telhet, és mindig csak éhgyomorra szabad nekiállni.

A kapála-bhátit a légzőgyakorlatok közé is szokták sorolni, de valójában egy tiszítógyakorlat, amely elősegíti a tüdő és a légzőjáratok kitisztítását, a szervezet felfrissítését és a méregtelenítést. Mindeközben még a hasi szervezet is masszírozza és stimulálja. Ezzel akár otthon is megpróbálkozhatsz, ha már régebb óta jógázol és nincs vérnyomásproblémád, hasi sérved, vagy a közelmúltban nem volt hasi műtéted.

Egyenes hátú, keresztezett lábú ülésben gyakoroljuk, és belégzés után a has erőteljes behúzásával fújjuk ki orron keresztül a levegőt.

Utána engedjük, hogy a tüdőnk természetesen megteljen levegővel. Ezt a be- és kilégzés 20-50-szer kell végezni megszakítás nélkül egymás után, utána kis pihenő, és megismételni 3-5-ször a kört.

A trátaka szintén egy olyan tiszítógyakorlat, ami kipróbálható akár otthon is, ha nem áll fenn semmilyen mentális probléma  – ez annyiból áll, hogy leülsz a földre, szemmagasságban elhelyezel magad előtt egy gyertyát kb. 1 méteres távolságban, és 1-3 percig nézed pislogás nélkül. Ez erőteljes könnyezést vált ki, ami tisztítja a szemeket, de a gyakorlat a látást és a koncentrációs képességet is javítja.