A jóga 10 köre – 5. rész: relaxáció

Írta: ,

A jóga nagyon divatos már nálunk is, a fővárosban szinte minden kerületben találni stúdiót (többet is), és ez alapvetően egy pozitív dolog. A legtöbb csoportos órán azonban csak a jóga egy apró szeletével találkozhatnak a vendégek, a testtartások gyakorlásával, ami csupán az első lépés ezen a fantasztikus úton. A jóga rendszere igen összetett, és ebben a cikksorozatban igyekszem bemutatni minden ágát, ha a pózokon túl is érdekel ez a csodálatos keleti hagyomány. Az ötödik rész a relaxációról szól.

A korábbi részekben megismerkedtünk az ászanákkal, a légző- és tisztítógyakorlatokkal, valamint a koncentrációs technikákkal, és a hatha jóga 5. köre szintén egy olyan elem, amely nélkül nem lehet teljes a jógagyakorlás – a relaxáció az, amellyel te is minden jógaóra végén találkozhatsz, és több szempontból is fontos a beiktatása.

A relaxáció (szanszkritül pratjáhára) meghatározása így hangzik: éber, de passzív tudatállapot, amelyben optimálisan működnek a regenerációs folyamatok.

Tehát nem alvásról van szó – bár a csoportos órákon kétségtelenül elszundikálnak néhányan közben –, hanem a tested tudatos ellazításáról. Minden szervet, szövetet és még sejtet is el kell lazítani ilyenkor, persze az, hogy ilyen „mélységekig” be tudjunk hatolni, általában többéves gyakorlás eredménye. Eleinte az a lényeg, hogy megfigyeld a testedben lévő feszültségeket, és szépen lassan elernyeszd őket.

Az óra végi savászana, azaz hullapóz is ezt a célt szolgálja, ilyenkor fejtik ki igazán jótékony hatásaikat a korábban gyakorolt testtartások. Ebben a teljesen nyugodt, mozdulatlan helyzetben beindulnak a regenerációs folyamatok, valamint „elszáll” a testgyakorlás miatti fáradtság is, így felkelve frissen folytathatod a napod.

Fontos, hogy bármennyit is jógázol akár otthon, mindig relaxációval zárd a gyakorlást. Ilyenkor egyébként nem csupán a test, de az elme is megpihen kicsit, tehát törekedj arra, hogy ne ragadd meg a bekúszó gondolatokat, csak engedd őket tovaszállni, mint ahogy bárányfelhők úsznak az égen.