A jóga 10 köre – 6. rész: meditáció

Írta: ,

A jóga nagyon divatos már nálunk is, a fővárosban szinte minden kerületben találni stúdiót (többet is), és ez alapvetően egy pozitív dolog. A legtöbb csoportos órán azonban csak a jóga egy apró szeletével találkozhatnak a vendégek, a testtartások gyakorlásával, ami csupán az első lépés ezen a fantasztikus úton. A jóga rendszere igen összetett, és ebben a cikksorozatban igyekszem bemutatni minden ágát, ha a pózokon túl is érdekel ez a csodálatos keleti hagyomány. A hatodik rész a meditációról szól.

Az előző részekben megismerkedhettetek már sok lépcsőfokával a jógagyakorlásnak, de tulajdonképpen az összesnek a célja egy: elérni a meditáció (szankszkrit szóval dhjána) állapotát. Ennek a meghatározása így szól:

Az elme működésének és mibenlétének megértését, az „én” koncepcióján való felülemelkedést szolgálja.

Tulajdonképpen ez az az állapot, amelyben megérti a gyakorló a létezés mivoltát, megismeri igazi Önvalóját, és képes eggyé olvadni az úgynevezett Egyetemes Szellemmel.

Érhető, ha ez elsőre nagyon megfoghatatlannak, elképzelhetetlennek tűnik, és persze kérdés az is, hogy mennyire vagy nyitott rá. A meditációt gyakorolni tulajdonképpen nem lehet, hiszen az egy állapot, amely magától bekövetkezik, ha a jógagyakorló elért egy bizonyos szintet. Vannak olyan jógik, akiknek ez több évtizedükbe kerül, sőt, olyanok is, akik ebben az életükben nem tapasztalják meg ezt az állapotot…

Kép forrása: cokacoka/Depositphotos.com

Hiába olvasni tehát tengernyi cikket arról, hogyan meditálj, valójában minden gyakorlat csak a koncentrációt, esetleg relaxációt segíti, amelyek viszont előszobái a meditációnak. A 4. részben írt koncentrációs technikák kitartó gyakorlása remekül edzi az elmét, és mindenekelőtt azt kell tökélyre fejleszteni – ez persze szintén egy többéves folyamat.