Jó reggelt, testem! Hasznos tippek a reggeli edzéshez

Írta: ,

Ha ébredés után vagy a legjobb formában, akkor ezt mindenképp használd ki és élj azzal a lehetőséggel, hogy ebben a napszakban a legtöbbet tudod kihozni magadból!

Azoknak, akik szeretnek korán kelni

A sportolás mindenkinek létfontosságú, de sokan nem tudnak rá időt szakítani, mert kevés a szabadidejük.

Nekik ajánlom a reggel és a hétvége adta lehetőségeket. Akik eleve szeretnek korábban kelni, azoknak a reggeli időpont egyébként sem lesz megterhelő.

Bemelegítés: kötelező!

Már említettem, hogy mindig nagyon fontos a bemelegítés, de a reggeli edzés esetében még inkább oda kell figyelned rá, hogy elkerüld a sérüléseket!

Az ízületek is jobban kophatnak a korai időpontban végzett testmozgás hatására, mert ebben a napszakban még nem termelődik elegendő az úgynevezett szinoviális folyadékból, amely az ízületek „beolajozásához” szükséges. Ezt az anyagot a testmozgás, a bemelegítés hatására kezdi fokozott mértékben előállítani a szervezet.

Inkább reggel, mint este

Ha józan ésszel végiggondoljuk, beláthatjuk, hogy mivel reggel a szervezet kipihent állapotban van, kellő bemelegítés után jól, sőt, talán jobban is terhelhető, mint a nap végén. Az a fontos érv ugyancsak a reggeli testmozgás mellett szól, hogy akinek kevés a szabadideje, az könnyebben be tud iktatni a nap elejére egy sportprogramot, mint a végére. Így azt is elkerülheted, hogy a napközben váratlanul „beeső” teendők miatt – vagy azokra hivatkozva – elmaradjon a testmozgás.

Reggeli mozgással jobban indul a nap

A  reggeli testmozgás hatására a napod jobban indul, energikusabb, kiegyensúlyozottabb leszel. Javul a koncentrációd, jobb döntéseket hozol a munkád során. Ráadásul egy esetleges délelőtti tárgyaláson lépéselőnybe kerülhetsz azzal az éppen aktuális tárgyalópartnereddel szemben, aki csak nemrég ébredt fel, hiszen az ő szervezete még félig alvó állapotban van. Mindenképpen megéri tehát korábban felkelni reggel, hiszen a befektetett energia bőségesen megtérül.

Enni vagy nem enni?

Soha ne sportolj reggel éhgyomorra: felkelés után fél órán belül reggelizz meg! Aki úgy érzi, hogy képtelen erre, vagy rosszul lesz, ha a testmozgás előtt ételt fogyaszt, annak is azt javaslom, hogy egyen egy keveset! Ez a kalóriamennyiség az, ami a testmozgás alatt segít stabilan tartani a vércukorszintet, és így elkerülhetővé teszi az esetleges rosszullétet, szédülést, hányingert, fejfájást! Fontos továbbá, hogy figyelj a folyamatos folyadékbevitelre. Gondolj erre a reggeli során, valamint edzés előtt, alatt és után is!

Milyen a jó reggeli edzés előtt?

Mindenképpen tartalmazzon fehérjét és egy kis szénhidrátot! Jó lehet például egy pohár kaukázusi kefir mézzel és zabpehellyel, vagy egy ízesített ivójoghurt, de ha megeszel egy fél banánt a reggeli kávéd után, az is elegendő energiát tartalmaz egy kis mozgáshoz.

 

Ha fogyni szeretnél, vagy pont, hogy izmot növelni, esetleg egy sérülés vagy rendellenesség miatt speciális eset vagy, akkor mindenképp egyeztess edzővel, dietetikussal, mielőtt teljesen új edzéstervbe kezdenél! Ha még többet szeretnél olvasni a sportolásról, vagy megtalálni a neked megfelelő mozgásformát, olvasd el a Formáld magad! – Változtass! Segítek neked című könyvemet, amiben még több fontos információt és hasznos tanácsot olvashatsz!